Francuska agencja zamówień wojskowych DGA przekazała pierwszy z czterech zamówionych desantowych katamaranów EDA-R. Trafią one na pokłady okrętów typu Mistral.
Przekazanie jednostki wojsku odbyło się wczoraj w Tulonie. Wykonała ją - na zlecenie DGA - spółka Constructions industrielles de la Méditerranée (CNIM), na podstawie własnego projektu hybrydowej jednostki desantowej, L-CAT.
Prace nad nową łodzią desantową zainicjowano we Francji w 2003, dla zastąpienia wiekowych barek CTM o klasycznej konstrukcji. W 2009 DGA zleciła budowę desantowego katamarana CNIM (zobacz: (Nowa łódź desantowa dla Mistrala).
Wczorajsza dostawa była pierwszą. Francuska marynarka wojenna zamówiła katamarany z przeznaczeniem dla okrętów desantowych typu Mistral. Jako pierwsza powinna zostać w nie wyposażona najnowsza jednostka, Dixmude, która osiągnie gotowość operacyjną w przyszłym roku. W swoim doku znajdzie miejsce dla pary katamaranów.
Na razie CNIM otrzymał zlecenie na budowę 4 łodzi oraz ich serwisowanie do 2015. Trzy ostatnie katamarany zostaną przekazane odbiorcy do połowy przyszłego roku. Występują one pod nazwą szybkich łodzi desantowych, Engin de Débarquement Amphibie Rapide, w skrócie EDA-R.
Jednostki o długości 30 i szerokości 12 m mogą poruszać się z maksymalną prędkością do 30 w. Przy przewożeniu maksymalnego ładunku 30 t, prędkość spada do 18 w. Promień działania wynosi 55 km, co pozwala na pozostawienie dużych okrętów desantowych poza zasięgiem większości środków ogniowych obrońców.