Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Siedmiotysięczny Airbus

Lotnictwo cywilne, 14 grudnia 2011

Airbus dostarczył 12 grudnia siedmiotysięczny samolot, modelu 321 dla US Airways. Pierwszy europejski odrzutowiec opuścił zakłady koncernu 37 lat temu.

Airbus 321 dla US Airways / Zdjęcie: Airbus

Pierwszy Airbus, modelu 300B2, trafił do Air France w 1974. Wyprodukowanie pierwszego tysiąca odrzutowców pasażerskich zajęło europejskiemu koncernowi 19 lat. Kolejne tysiące trafiały jednak do klientów w coraz krótszych odstępach czasu. Wynosiły one, zaokrąglając, 6, 3, 3, 2 i 2 lata.

Airbus był bowiem zdolny do niemal niezachwianego zwiększania produkcji, bez względu na dotykające cyklicznie branżę lotniczą kryzysów. Boeing natomiast, w ciągu ostatnich dwóch dekad zanotował dwa duże spadki dostaw. Najmniejszy poziom zanotowano w 1996, kiedy przekazano odbiorcom 271 samolotów, największy w 1999, zakończony wyprodukowaniem aż 620 maszyn.

Wykres dostaw, realizowanych przez Airbusa (kolor niebieski) i Boeinga (czerwony), w latach 1989-2010

Przedwczorajsza uroczystość była wyłącznie wydarzeniem medialnym. Nawet, jeżeli dotyczyła jednego z największych operatorów Airbusów na świecie. US Airways wykorzystuje bowiem 93 samoloty A319, 72 A320, 63 A321 i 16 A330. Czeka również na odebranie kolejnych 88 maszyn, w tym 22 dopiero rozwijanych Airbusów 350.

Większe znaczenie ma informacja, że do końca listopada zakłady europejskiego koncernu opuściło 477 samolotów. Jeżeli dotychczasowe tempo produkcji zostanie utrzymane, w całym bieżącym roku zostanie przekazanych odbiorcom ok. 520 odrzutowców, a więc o 10 więcej, niż w ubiegłym roku. Będzie to jednocześnie najlepszy wynik w historii.

Największy konkurent, Boeing, do końca listopada wyprodukował 426 samolotów. Może więc również liczyć na nieznaczne poprawienie ubiegłorocznego wyniku - 462 maszyn.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.