Pentagon zdecydował o zakończeniu programu budowy samolotu z laserem antyrakietowym ABL. Program trwał blisko 16 lat i kosztował 5 mld USD.
Program ABL (Airborne Laser) był realizowany pod nadzorem MDA (Missile Defense Agency). Jego głównymi wykonawcami były koncerny Boeing (koordynator i dostawca platformy), Northrop Grumman (dostawca lasera) i Lockheed Martin (system naprowadzania promienia na cel). Testowany laser bojowy został zabudowany na samolocie Boeing 747-400F. Jego promień miał niszczyć rakietę balistyczną w pierwszej fazie lotu, gdy zawiera ona jeszcze dużo paliwa. Po przepaleniu ścianki zbiornika powinien nastąpić wybuch paliwa i zniszczenie rakiety.
W lutym 2010 został przeprowadzony pierwszy udany pełny test ALTB (Airborne Laser Test Bed). Laser zniszczył w pierwszej fazie lotu cel - rakietę za paliwo ciekłe, a kilka minut później przechwycił rakietę na stały materiał pędny Terrier Black Brant (Sukces ALTB, 2010-02-12). W ostatniej fazie przed zakończeniem programu moc lasera doprowadzono do wartości 1 MW.
Informacje o możliwym przerwaniu programu ABL pojawiały się już wielokrotnie. Program był uznawany za zbyt drogi i ryzykowny. Ostatecznie decyzja o zamknięciu programu została podjęta wobec problemów finansowych Pentagonu wynikających z kryzysu gospodarczego USA.
Dyrektor MDA, gen. Patrick O'Reilly twierdzi, że program latającego lasera bojowego będzie kontynuowany. Prace mają dotyczyć zmniejszenia lasera i jego wymagań energetycznych, by mógł on zostać zainstalowany na pokładzie samolotu bezpilotowego latającego na bardzo dużej wysokości. Prototyp systemu powinien powstać w ciągu kilku lat.