Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Przyczyny pęknięć w A380

Lotnictwo cywilne, 29 stycznia 2012

Przedstawiciele Airbusa stwierdzili, że przyczyną pęknięć materiału we wspornikach, wykorzystywanych w montażu skrzydeł, jest nieodpowiedni materiał i technologia ich montażu.

Tak wyglądały uszkodzenia skrzydła Airbusa 380, w którym w 2010 doszło do eksplozji jednego z czterech silników. To właśnie wtedy po raz pierwszy wykryto pęknięcia w strukturach skrzydeł, uznawano jednak, że to wynik wypadku / Zdjęcie: dailytelegraph.com.au

Po raz pierwszy pęknięcia w strukturach skrzydeł Airbusów 380 - dokładnie w żebrach nasady skrzydeł - wykryto w październiku 2010. Później doszły do tego wady we wspornikach, łączących wewnętrzną strukturę z pokryciem, w centralnych częściach skrzydeł, w rejonie między gondolami silników (zobacz: A380 do przeglądu).

Pod koniec ubiegłego tygodnia przedstawiciele producenta poinformowali o trzech przyczynach pojawienia się spękań. Są to wykorzystanie nieodpowiedniego stopu aluminium do budowy części z 4 tys. wsporników, występujących w każdym samolocie, nieodpowiednio dobrane śruby mocujące, a także błąd konstrukcyjny, polegający na wygenerowaniu zbędnego napięcia materiału.

Władze Airbusa zapewniają, że mimo tych wad, eksploatowanie samolotów jest bezpieczne. Zapewniono o znalezieniu rozwiązania problemu, określeniu metodyki prac przy przeglądach, tak by skutecznie wymienić uszkodzone elementy i o zmianie procesu technologicznego przy montażu nowych skrzydeł. Działania te powinny zagwarantować wyeliminowanie pęknięć na przynajmniej 4-5 lat, a więc do czasu kolejnych przeglądów. Jednocześnie zapowiedziano wykorzystanie w dłuższej perspektywie czasu innego stopu aluminium, co - zdaniem producenta - pozwoli na bezproblemową eksploatację przez cały planowany okres służby A380, a więc przez ponad 25 lat.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra