26 stycznia USAF wstrzymały loty myśliwców stealth F-35A i F-35C. Tym razem przyczyną są problemy z fotelami wyrzucanymi Martin Bakera.

Dopiero dziś USAF poinformowały o wstrzymaniu 26 stycznia lotów 15 samolotów F-35A (loty F-35 były wstrzymywane już wiele razy, F-35 znowu uziemione, 2011-08-04). Według Fort Worth Star Telegram, myśliwce te znajdują się bazach Eglin (6 F-35A i 3 F-35B US Navy) i Edwards (6 F-35A). Zakaz dotyczy też 3 jeszcze nie oblatanych F-35A znajdujących się w siedzibie Lockheed Martina w Fort Worth. 8 F-35A z bazy US Navy Patuxent River może kontynuować loty.
Samoloty, których loty wstrzymano są wyposażone w fotele wyrzucane Martin-Baker US16E-21 i US16E-23. Stwierdzono, że zasobniki ze spadochronami przymocowano do nich obrócone o 180°. Nie uniemożliwia to otwarcia spadochronu, ale pilot po otwarciu spadochronu znalazłby się w położeniu odwróconym - do góry nogami.
Producent foteli - brytyjska Martin Baker Aircraft Co. ma dostarczyć pierwsze nowe, prawidłowo zmontowane urządzenia w ciągu 10 dni. W zamian otrzyma wadliwe fotele. Prawdopodobnie zostaną one przebudowane i dostarczone USA w późniejszym terminie.
Stale obowiązują ograniczenia lotów 6 F-35A i 3 F-35B. Nie mogą one latać nad wodą, ze względu na ograniczenia użytkowe foteli wyrzucanych. Zakaz będzie obowiązywać do czasu zainstalowania w nich foteli US16E-24, przeznaczonych do wyposażania samolotów seryjnych.