Lockhed Martin na targach lotniczych w Sinagapurze ujawnił tańszą wersję swojego sztandarowego samolotu transportowego C-130J Super Hercules, przeznaczoną na rynek cywilny.
Projekt nowej wersji, o symbolu C-130XJ, został zaprezentowany na Singapore Airshow 2012. Samolot ma zachować awionikę i napęd C-130J, będzie natomiast pozbawiony systemów typowo wojskowych, w tym zestawów samoobrony, specjalistycznych systemów wymiany informacji czy szybkiego przeładunku. Z drugiej strony, model cywilny może być szybko doposażony do wykonywania misji wojskowych.
W przeszłości Lokheed Martin oferował - z umiarkowanym powodzeniem - cywilne odmiany wcześniejszych modeli Herculesów, oznaczone jako L-100. W latach 1965-1992 wyprodukowano łącznie 114 takich samolotów różnych wersji. Trafiały one do lotniczych przedsiębiorstw przewozowych.
Oferowanie amerykańskich samolotów transportowych na rynek cywilny związane jest z ograniczaniem zamówień rodzimego resortu obrony. Wcześniej rozpoczęcie podobnego programu zapowiedział Boeing, w odniesieniu do ciężkiego C-17 Globemaster III (zobacz: Certyfikat bez badań?).