Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szklane kokpity nie są bezpieczniejsze

Lotnictwo cywilne, 05 marca 2012

Według wyników amerykańskich badań, stosowanie nowoczesnych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych w lekkich samolotach nie zwiększyło stopnia bezpieczeństwa lotów.

Nowoczesny kokpit polskiego lekkiego samolotu Aero SP AT-4, pracujący w trybie nocnym. Dwumiejscowy ultralight jest oferowany na rynek amerykański / Zdjęcie: AeroSP

Badania przeprowadzili członkowie instytutu bezpieczeństwa lotniczego (Air Safety Institute), należącego do stowarzyszenia AOPA - grupującego właścicieli samolotów i pilotów lotnictwa ogólnego w USA.

Według referującego wyniki badań Davida Jacka Kenny`ego, nie ma na razie dowodów, że wyposażanie samolotów w nowoczesne kokpity przyczyniło się do zmniejszenia liczby wypadków. Pozostają one na tym samym poziomie. Różnice, które zaobserwowano - np. odnośnie liczby większej liczby wypadków śmiertelnych w najnowszych samolotach - wynikają nie z zastosowania wyświetlaczy, ale z przystosowania wielu lekkich samolotów do lotów nocnych czy w złych warunkach pogodowych, co znacznie zwiększa stopień ryzyka.

Autorzy analizy określili jednak bezpośrednie skutki stosowania wyświetlaczy. Okazało się bowiem, że samoloty z nowoczesnym kokpitem rozbijają się częściej w trakcie startu, lądowania i podejścia do lądowania, natomiast rzadziej dochodzi do wypadków, związanych z błędami nawigacyjnymi.

Według Kenny`ego, jest to prawdopodobnie związane z tym, że w odniesieniu do najbardziej podstawowych wskazań o charakterystyce lotu, wyświetlacze wymagają jednak większej uwagi. Co więcej, różnorodność rozwiązań nowych paneli kokpitów powoduje, że pilot musi przechodzić szkolenie na każdym z typów samolotów, którym leci po raz pierwszy. Paradoksalnie więc wskaźniki analogowe okazują się więc nieco bardziej przydatne w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych, gdy potrzebne jest wykorzystanie odruchów.

Natomiast nowoczesne rozwiązania są nieporównywalnie bardziej przydatne przy planowaniu lotu, nawigacji czy unikaniu zderzeń, w ogromnym stopniu odciążając pilota i dostarczając mu informacji, nieosiągalnych w przypadku tradycyjnych urządzeń.

Przedstawiciele AOPA podkreślają jednak, że choć wpływ wskaźników analogowych i cyfrowych na bezpieczeństwo lotów wymaga dodatkowych badań, bezdyskusyjnym jest, że kluczowym czynnikiem nie jest zabudowa kokpitu, a umiejętności pilota. Błędy człowieka są nadal najczęstszą przyczyną wypadków lotniczych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.