Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

SPRAT w służbie

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 30 marca 2012

Francuskie wojska lądowe otrzymały w ubiegłym tygodniu pierwsze dwa, z 10 zamówionych, samochodowych mostów towarzyszących SPRAT (MLC80 PTA).

SPRAT przeznaczony jest przede wszystkim do towarzyszenia czołgom podstawowym Leclerc. Masa zestawu wynosi 59 t, a długość - 17,3 m. 760-konny silnik zapewnia prędkość maksymalną 70 km/h. Jest to więc ciężki zestaw, przewyższający nieco wymiarami, masą i - zdecydowanie - mocą silnika polską Daglezję, w odmianie samochodowej, mimo zapewniania przez tę ostatnią podobnych możliwości przeprawowych. Faktem jest jednak, że francuska konstrukcja oferuje lepsze własności trakcyjne w terenie, porównywalne do możliwości podwozi gąsienicowych

Francuska agencja zamówień wojskowych DGA deklarowała początkowo chęć zakupu 13 zestawów mostowych MLC80PTA, określanych także jako SPRAT (Systeme de Pose Rapide de Travures). Ostatecznie zamówiono jedynie 10 egz., przy czym pierwsze miały trafić do odbiorcy w 2010.

Program zanotował jednak opóźnienie. Dopiero w ubiegłym tygodniu do 13. pułku inżynieryjnego z Valdahon trafiły dwa pierwsze egz. seryjne. Producent, spółka CNIM, deklaruje jednak, że dotrzyma terminu dostaw ostatnich mostów - w przyszłym roku.

SPRAT transportuje dwa przęsła po 14,3 m, z których każde ma masę 7,4 t. W zależności od potrzeb powstaje krótka przeprawa z jednego elementu, o nośności 120 t lub - po złożeniu obu - 26-metrowy most, o nośności 70 t. Zestaw obsługuje 2 żołnierzy. Koszt MLC80 PTA określono na 2 mln Euro.

Francuska konstrukcja jest charakterystyczna ze względu na niecodzienny sposób rozkładania mostu: nad kabiną załogi i przez wysunięcie połączonych ze sobą przęseł. Istnieje także możliwość położenia ich osobno, dla zorganizowania dwóch przepraw nad mniejszymi przeszkodami / Zdjęcia: CNIM


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.