Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatnie sekundy ATR 72 UTAir

Lotnictwo cywilne, 03 kwietnia 2012

Rosyjski MAK ujawnił wstępny odczyt zapisu rejestratora parametrów lotu samolotu ATR 72, który rozbił się pod Tiumeniem. Jego silniki pracowały do końca.

Według komunikatu ogłoszonego dziś przez rosyjski Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK), rejestrator parametrów lotu samolotu ATR 72 VP-BYZ, który rozbił się wczoraj pod Tiumeniem (Katastrofa ATR72 UTAir, 2012-04-02), zapisał dane i przetrwał katastrofę. Z zapisu wynika, że samolot po starcie wzniósł się na wysokość 210 m, po czym przechylił się o 35° w prawo. Następnie, zniżając się w niestabilnym locie, przechylał się w lewo. W ziemię uderzył przechylony w lewo o 50°. Z wstępnego odczytu wynika, że silniki samolotu pracowały do końca tragicznego lotu.

Przyczyny katastrofy zostaną określone przez MAK nie wcześniej niż za miesiąc. W pracach będą uczestniczyć specjaliści producentów samolotu i silników, w tym z Francji i Kanady, oraz z W. Brytanii. Dla obniżenia kosztów maszyna była bowiem zarejestrowana w jej terytorium zamorskim - na Bermudach.

Według RIA Nowosti, lot ATR 72 trwał ok. 40 s. Piloci nie mieli w tym czasie szans, by przeciwdziałać zachodzącym wydarzeniom. Na obecną chwilę nie ma priorytetowej wersji przyczyny katastrofy. MAK bierze pod uwagę przede wszystkim przyczyny techniczne, ale nie wyklucza błędu załogi. Badane jest paliwo, którym był zatankowany samolot. Wykluczono możliwość ataku terrorystycznego.

Nieoficjalnie jako przyczynę katastrofy najczęściej wspomina się oblodzenie samolotu. Według przedstawicieli UTAir, mogło się do tego przyczynić niezastosowanie przez załogę płynu do odladzania przed startem, choć odpowiednie urządzenia były do dyspozycji.

Tymczasem linie UTAir wycofały z eksploatacji dwa posiadane samoloty ATR 72-200, podobne do rozbitej maszyny. Samoloty ATR 72-500 nadal latają w barwach kompanii. Rosyjskie Ministerstwo Transportu nie podjęło decyzji o czasowym wycofaniu z eksploatacji wszystkich ATR 72.

Władze Obwodu Tiumeńskiego zdecydowały o wypłaceniu rodzinom ofiar katastrofy po półtora miliona rubli, a pasażerom, którzy przeżyli, po milionie. Z ubezpieczenia wszyscy powinni otrzymać po 2 mln rubli. UTAir pokryje koszty organizacji pogrzebów.

Według dostępnych danych, od ub.r. UTAir należą do trzech największych linii lotniczych w FR. Zatrudniają ok. 13 tys. pracowników. Dysponują około stu samolotami.

Rozbity ATR 72-201 wylatał od 1992 ok. 35 tys. godzin. Ostatni główny przegląd techniczny przeszedł w 2010 w Niemczech. Pełny bieżący przegląd przeszedł 2 miesiące temu w Tiumeniu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.