10 kwietnia bieżącego roku w Oberschleissheim odbyły się pierwsze loty repliki austro-węgierskiego samolotu myśliwskiego Oeffag D.III, wyposażonej w oryginalny silnik.
Oblotu Oeffaga dokonał doświadczony pilot, Roger Louis Texier. Łącznie wykonał on 10 kwietnia 4 loty, z których najdłuższy trwał ponad godzinę. Samolot sprawował się równie doskonale, jak jego protoplasta.
Replikę Oeffaga D.III, jednego z najbardziej znanych austro-wegierskich samolotów myśliwskich I wojny światowej zbudował po wielu latach przygotowań i studiów Koloman Mayrhofer z Wiednia. Stosował przy tym - w miarę możliwości - identyczne z oryginalnymi materiały i technologie ich obróbki.
Godnym uwagi jest fakt, że samolot wyposażono w oryginalny silnik, montowany w Oeffagach D.III serii 253. Austro-Daimler 225, wyprodukowany w październiku 1918 roku i po dziesiątkach lat składowania w zapomnieniu, został perfekcyjnie doprowadzony do stanu lotnego.
Oblatana replika nosi numer seryjny 253.24 i oznaczenie odpowiadające maszynie, na której pod koniec wojny, jesienią 1918 roku, latał na froncie włoskim w kompanii lotniczej (Flik) 51/J, Oblt. Franz Rudorfer, któremu przyznano 11 zwycięstw. Sporadycznie używali jej także Oblt. Benno Fiala i Zugsf. Eugen Bonsch.
Warto zaznaczyć, że jest to druga, tym razem latająca replika samolotu myśliwskiego Oeffag D.III, zbudowana przez Kolomana Mayrhofera. Pierwsza jest aktualnie obiektem muzealnym.
Jerzy Butkiewicz