Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby tankowania A400M i Voyagera

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 10 maja 2012

Airbus Military poinformował o przeprowadzeniu pierwszych symulacji pobierania paliwa z tankowca A330 MRTT Voyager przez samolot transportowy A400M.

Jeden z  prototypów A400M podczas suchego kontaktu z Voyagerem / Zdjęcie: Airbus  Military

W trakcie prób użyto elastycznego przewodu, rozwijanego z zasobnika (FRU) Cobham 805E umieszczonego w tylnej części kadłuba tankowca. Podczas lotów przeprowadzono ok. 30 kontaktów na sucho, tj. bez przetaczania nafty. Jako tankowca użyto jednego z samolotów przeznaczonych dla brytyjskich Royal Air Force (Królewskich Wojsk Lotniczych). Celem prób było zbadania własności manewrowych A400M podczas pobierania paliwa z A330 MRTT.

Rząd w Londynie zakupił 14 A330-200 MRTT. 7 z nich, które wyposażone są tylko w 2 zasobniki podskrzydłowe Cobham 905E, oznaczono jako Voyager KC2, a pozostałe samoloty, z zabudowanym w kadłubie dodatkowym zasobnikiem Cobham 805E - jako Voyager KC3.

Wszystkie samoloty zostaną przekazane wojsku do 2016 i pozostaną w służbie przez następnych 27 lat. Dwa pierwsze zostały zmodyfikowane przez Airbusa, natomiast przebudową pozostałego tuzina zajmą się zakłady Cobham Aviation Services w Bournemouth.

Voyagery są pozyskane przez RAF na mocy tzw. Private Financing Initiative (PFI), co oznacza, że usługi będą dostarczone państwu przez prywatne przedsiębiorstwo AirTanker Services Ltd., w którym udziały mają EADS (28%), Rolls-Royce, Thales i VT Group (po 22,33%) oraz Cobham (5%).

Samoloty będą stacjonowały w bazie RAF Brize Norton i będą do dyspozycji RAF w pierwszej kolejności, na każde żądanie. Do obowiązków AirTanker Ltd. należeć ma zapewnienie zdolności samolotów do wykonywania stawianych im zadań poprzez pełną obsługę techniczną, zarządzanie flotą i lotami, obsługę naziemną oraz szkolenie załóg na nowoczesnych syntetycznych urządzeniach szkoleniowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.