Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Eurosatory: Atena dla Słowaków

Przemysł zbrojeniowy, 11 czerwca 2012

Przedsiębiorstwo PS Szczęśniak zaprezentowało w Paryżu pojazd saperski Atena do przewozu niebezpiecznych materiałów. Wóz na bazie Tatry T815 opracowany został zgodnie z wymaganiami armii słowackiej.

Debiutujący na Eurosatory pojazd saperski Atena może transportować niebezpieczny ładunek o sile wybuchu odpowiadającej do 10 kg TNT lub równoważnika. Wewnętrzna półka ma nośność 100 kg. Pojemnik jest odporny na działanie pocisku odłamkowego 53-OF-540 kalibru 152 mm / Zdjęcie: Michał Likowski

Choć przedsiębiorstwo Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak ma własne stoisko na targach Eurosatory, gdzie prezentowany jest Kołowy Wóz Zabezpieczenia Technicznego (KWZT-1) 8x8 Mamut (Mamut, wsparcie dla Rosomaka, 2011-09-07), to jednak zaprojektowany przez nich pojazd saperski ma swoją światową premierę w pawilonie Tatry. Nic w tym dziwnego, bowiem wóz został opracowany przez firmę z Bielska-Białej na bazie czeskiej ciężarówki T 815-7L0R59 19 257 4x4.1R. Pojazd powstał na zapotrzebowanie armii słowackiej, która poszukuje czterech wozów tego typu, ale producent nie wyklucza dalszych zamówień ze strony innych klientów.

Atena to pojazd saperski do transportu niebezpiecznych materiałów wyposażony w przeciwodłamkowy i wentylowany pojemnik przeznaczony do bezpiecznego przewożenia średniej wielkości niewybuchów i niewypałów o równoważniku do 10 kg czystego TNT, zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Jakusz z Kościerzyny. Prace nad wozem rozpoczęły się w 2011 (Atena dla saperów, 2011-09-08).

Wszystkie elementy wyposażenia pojazdu saperskiego Atena są zamontowane na szufladach w sposób ergonomiczny i przyjazny dla użytkownika. Wyposażenie specjalne może obejmować sprzęt saperski (piły ręczne i mechaniczne, łopaty), przenośne maszty oświetleniowe, roboty pirotechniczne, ciężkie kombinezony saperskie / Zdjęcie: PS Szczęśniak

Pojazd saperski może być używany na lotniskach, terminalach promowych i w automatycznych sortowniach przesyłek do szybkiej izolacji podejrzanych paczek, listów lub bagaży mogących zawierać materiały wybuchowe. Skutecznie chroni ludzi i otoczenie przed rażeniem odłamkami w przypadku niekontrolowanego wybuchu przewożonych wewnątrz pojemnika niewybuchów i niewypałów oraz innych niebezpiecznych materiałów wybuchowych.

Pojemnik do transportu niebezpiecznych materiałów wyposażono w napęd podnoszenia i opuszczania pokrywy okna załadowczego oraz specjalny transporter taśmowy z napędem wysuwania i wsuwania do pojemnika. Jego załadunek może być przeprowadzany ręcznie lub za pomocą transportowanego w zabudowie robota saperskiego. Przy wykorzystaniu wynośnego pulpitu sterowniczego, możliwe jest wykonywanie czynności obsługowych Ateny z odległości gwarantującej bezpieczeństwo dla saperów.

Samochód napędzany jest 345-konnym (257 kW) silnikiem Cummins ISLe+ 350, spełniającym normy EURO 3. Wyposażono go w 6-biegową, automatyczną skrzynię biegów Allison MD 3200 SP. Kabina mieści cztery osoby i istnieje możliwość jej opancerzenia do poziomu 2 według STANAG 4569. Masa rzeczywista Ateny z wyposażeniem jest równa 15 t, dopuszczalna masa całkowita wynosi 19 t. Pojazd saperski może być transportowany na pokładzie samolotów C-130 Hercules. Prędkość maksymalna to 115 km/h, głębokość brodzenia do 1,2 m / Zdjęcie: Michał Likowski

Pojazd zaprojektowany przez PS Szczęśniak został wyposażony w zabudowę specjalistyczną, służącą do transportu niezbędnego sprzętu saperskiego: pił ręcznych i mechanicznych, łopat, ciężkich kombinezonów pirotechnicznych, czy robota saperskiego PIAP Inspektor, jak też wyposażenia osobistego żołnierzy. Przedział sprzętowy jest wodo- i pyłoszczelny, co zapewnia bezpieczny przewóz w każdych warunkach klimatycznych. Uniwersalny przedział sprzętowy może być zaaranżowany także jako przedział transportowy dla robotów pirotechnicznych. Zabudowa pojazdu obejmuje windę o ładowności 550 kg, umożliwiającą saperowi lub robotowi dostanie się do otworu pojemnika. Atena jest wyposażona w 5-metrowy maszt oświetleniowy z 2 reflektorami o mocy 1000 W każdy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.