Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Airbus Military partnerem Enaera

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 czerwca 2012

Airbus Military, część korporacji EADS, został strategicznym partnerem chilijskiego przedsiębiorstwa lotniczego Enaer. Europejczycy wyparli koncerny z USA, które zawiodły nadzieje proamerykańskiego Chile.

T-35 Pillan - sztandarowy produkt Enaera, w służbie Fuerza Aerea de  Chile - Escuela de Aviacion del Capitan Manuel Avalos Prado / Zdjęcie:  FACh

Korzenie Enaera - czyli państwowych zakładów lotniczych - Empresa Nacional de Aeronautica sięgają 1930, kiedy do życia powołano zależne od sił zbrojnych przedsiębiorstwo, którego zadaniem była obsługa, serwis i ewentualna modernizacja statków powietrznych służących obronności Chile. Status spółki państwowej nadzorowanej przez ministerstwo obrony Enaer, już pod obecną nazwą, uzyskał 16 marca 1984. Sztandarowym produktem był samolot treningowy T-35 Pillan, który powstał przy pomocy specjalistów amerykańskiego Pipera (technologie samolotów Dakota i Saratora) w latach 1970. Wówczas postanowiono, że maszyną podstawowego szkolenia pilotów wojskowych będzie krajowy następca amerykańskich T-34 Mentor.

Pillan od lat 1980. zdobywał przebojem rynki krajów latynoskich. Samoloty te latały i nadal latają w Chile, Dominikanie, Ekwadorze, Gwatemali, Hiszpanii, Panamie i Paragwaju. Jednak czasy świetności samolotu napędzanego tłokowym silnikiem Lycominga należą do przeszłości. Powstała więc turbinowa wersja Pillana, ale nadzieje na to, że związki Enaera z amerykańskim Lockheed Martinem i Boeingiem rozszerzą rynki i wzmocnią marketing spaliły na panewce. Od 2009 Enaer systematycznie redukuje zatrudnienie. Sytuacji nie zmieniło strategiczne porozumienie z Lockheed Martinem i koncesja na remonty samolotów transportowych C-130 Hercules, zawarte 31 stycznia 2011.

Certyfikat Lockheeda Martina wydany zakładom Enaer 31 stycznia 2011 na  serwis C-130 Herculesów nie przyniósł spodziewanej zmiany sytuacji  finansowej przedsiębiorstwa. Teraz Enaer będzie serwisował znakomicie  sprzedające się w Ameryce Łacińskiej transportowce europejskie / Kopia:  Enaer

Wobec trudnej sytuacji finansowej Enaera, rząd chilijski i siły zbrojne zdecydowały się za pośrednictwem domu bankowego BCI znaleźć strategicznego partnera technologiczno-biznesowego dla przedsiębiorstwa, kierowanego przez Sebastiana Pinera, zatrudniającego ponad 400 osób.

Do gry weszły amerykańskie i europejskie spółki aerokosmiczne. W końcu wiosną 2012 wyselekcjonowano dwóch potencjalnych partnerów - brazylijskiego Embraera i Airbus Military. Ostatecznie walory tego drugiego - globalnego gracza na rynku konstrukcji wojskowych przeważyły. Z informacji napływających z Santiago wynika, że efektem wejścia Airbusa Military/EADS do Enaera będzie powstanie wspólnego przedsiębiorstwa, nad którym części kontroli nie wyrzeknie się rząd chilijski i siły zbrojne. Kształt nowej spółki poznamy dopiero latem.

Enaer ma otrzymać zamówienia na serwisowanie samolotów transportowych C-212, C-235 i C-295, które Airbus Military sprzedaje państwom Ameryki Łacińskiej. Niewykluczone, że bazując na zasobach Enaera w Chile, dotychczas kraju niezwykle proamerykańskim, powstanie główna baza obsługowa koncernu europejskiego i będzie jego przyczółkiem do dalszej ofensywy w Ameryce Łacińskiej.

Na podstawie relacji Santiago Rivasa


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.