Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

BME 2012: Prezentacja 7 TP

28 czerwca 2012

Niespodziewanie na tegorocznych targach morskich w Gdańsku pojawił się silny akcent związany z wojskami lądowymi - odbudowywany czołg 7 TP, symbol jednostek pancernych II RP.

Odbudowany 7 TP. W czasach PRL, kiedy istniały możliwości uzyskania zachowanych w dobrym stanie pojazdów pancernych - tak z terenu Polski, jak i zagranicy - władze niszczyły pamięć o dokonaniach wojskowych II RP. Dzisiaj odtworzenie ich wiąże się z tytaniczną pracą prywatnych kolekcjonerów, organizacji społecznych i muzeów / Zdjęcie: Michał Likowski

Program odbudowy polskiego czołgu lekkiego 7 TP zainicjowała Fundacja Wojskowości Polskiej w 2000, na podstawie wcześniejszych dokonań Grzegorza Klimczaka z Bielska-Białej. Od tego czasu udało się skompletować większość kadłuba i podzespołów, w 70% opartych na oryginalnych częściach. Dotyczy to układu transmisyjnego (w tym gąsienic, prawie wszystkich kół, skrzyni biegów i wału napędowego), dużej części blach pancernych i armaty kalibru 37 mm (nr seryjny 3085, ostatni egz. z 1938).

Od ubiegłego roku czołg jest już w stanie samodzielnie się poruszać, dzięki zainstalowaniu zastępczego silnika. Udało się jednak sprowadzić oryginalną jednostkę napędową Saurera, identyczną z montowanymi na 7 TP. Obecnie przechodzi ona remont.

Odbudowa polskiego czołgu lekkiego jest bardzo trudnym zadaniem. Historyczne podzespoły pochodzą z ok. 20 różnych wozów, a każdy z nich ma swoją historię. Tłumik służył po wojnie jako komin wędzarni. Jedna z blach pancernych była blatem traserskim, inna podstawą dla kucia rozgrzanego żelaza, kolejna wreszcie częścią zaimprowizowanego przez Sowietów na Przyczółku Magnuszewskim polowego kominka…

Według Marcina Bajkowskiego, wiceprezesa Fundacji, prace nad 7 TP nie zakończą się nigdy. Brak części oryginalnych podzespołów, dokumentacji technicznej, słaba jakość historycznych zdjęć powodują, że proces restauracji czołgu jest zadaniem w praktyce niemożliwym do sfinalizowania. Z drugiej jednak strony, nawet w niedoskonałej postać, wóz jest nie lada gratką dla wszystkich pasjonatów przeszłości wojskowej naszego kraju.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.