Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy Growler

Lotnictwo wojskowe, 26 września 2007

24 września Boeing dostarczył US Navy pierwszy seryjny egzemplarz samolotu walki radioelektronicznej EA-18G Growler. Maszyna, oznaczona jako G-1, dołączy do dwóch prototypów (EA-1 i EA-2), odbywających od początku b.r. próby w locie w bazie Patuxent River, gdzie pozostawać będzie do końca 2008. W próbach tych wezmą udział także trzy kolejne seryjne Growlery.

Oblot pierwszego seryjnego EA-18G odbył się 10 września / Zdjęcie: Boeing

US Navy zamierza zakupić 84 (według innych źródeł 90) EA-18G. Cena jednostkowa samolotu szacowana jest na 104,6 mln USD. Pierwszy wyposażony w Growlery dywizjon ma zgłosić wstępną zdolność bojową jesienią 2009. Wszystkie jednostki (10 dyonów) stacjonować będą w bazie Whidbey Island.

EA-18G ma zastąpić w jednostkach US Navy wysłużone EA-6B Prowler, będące obecnie jedynymi użytkowanymi przez Amerykanów samolotami WRE. Growler ma być wykorzystywany przez lotnictwo US Navy do zakłócania wszelkiego rodzaju transmisji oraz ataków na stacje radiolokacyjne i sieci łączności), jako latające centrum dowodzenia, mogące przekazywać w czasie rzeczywistym dane do własnych samolotów, bezzałogowych statków latających, jednostek morskich i lądowych, a także jako samolot uderzeniowy o dużej przeżywalności, służący do zwalczania silnie bronionych/umocnionych obiektów o szczególnym znaczeniu przy użyciu przeciwradiolokacyjnych pocisków kierowanych AGM-88 HARM oraz broni typu stand-off (AGM-154 JSOW lub bomb GBU-29/30/31/32 JDAM).

Optymalna dla EA-18G konfiguracja podwieszeń to trzy zasobniki AN/ALQ-99, dwa przeciwradiolokacyjne kpr AGM-88 HARM, dwa zbiorniki z paliwem o pojemności 1817 l każdy oraz dwa kpr powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM do samoobrony. Maksymalnie EA-18G może przenosić aż pięć zasobników AN/ALQ-99. Samolot ma mieć również szerokopasmowy odbiornik promieniowania ALQ-218(v)2, mogący emitować zakłócenia, urządzenia umożliwiające precyzyjną lokalizację i namierzanie celu, a także nowoczesne urządzenia łączności zawierające wielofunkcyjny system dystrybucji danych, system nawigacji satelitarnej i łącza transmisji danych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.