Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

US Navy zamawia SSC

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 08 lipca 2012

US Navy zamówiła pierwszy poduszkowiec desantowy nowej generacji. Za opracowanie i zbudowanie prototypu SSC zespół Textrona ma otrzymać blisko 213 mln USD.

Kontrakt pomiędzy US Navy a koncernem Textron (w zespole z L3 Communications i Alcoa Defense) został podpisany, po kilkukrotnym opóźnianiu decyzji (konkurentem był zespół Boeinga, Marinette Marine, Griffon Hoverwork i Oceaneering International), w piątek 6 lipca. Amerykańska marynarka wojenna chce dzięki niemu wymienić obecnie używaną flotę okrętów desantowych na jednostki nowej generacji. Pentagon ma zapłacić Textronowi 212,72 mln USD za dopracowanie projektu i zbudowanie pierwszego poduszkowca desantowego SSC (Ship-to-Shore-Connector, rysunki: SSC Team Textron). Do końca br. wykonawcy mają otrzymać 60,73 mln USD.

Opcja przewiduje zakup w sumie 8 jednostek, przy wzroście wartości całkowitej kontraktu do 570,45 mln USD. Przewidywana cena jednego SSC wynosi ok. 44 mln USD. Perspektywiczny plan przewiduje zakup 72 seryjnych SSC. To oznacza, że wartość kontraktu może sięgnąć nawet 4 mld USD.

Pierwszy SSC ma zostać dostarczony US Navy w lutym 2017. Uzyskanie przez niego zdolności operacyjnej jest planowane na 2020. Prace nad prototypem będą realizowane głównie w stoczni Textrona w Nowym Orleanie (59%) i Camden (26%).

SSC mają stopniowo zastępować obecnie eksploatowane poduszkowce desantowe klasy LCAC (Landing Craft Air Cushion), których 91 US Navy używa od 1982. Mają one zostać wycofane do 2028. LCAC także były dostarczane przez Textrona.

Obecnie 72 LCAC są modernizowane w ramach programu SLEP (service life extension program). Ma on zakończyć się do 2018 i kosztować 1,4 mld USD. Do tej pory przebudowano około połowy z planowanych do modernizacji poduszkowców.

Program budowy SSC wystartował w 2008. Wstępne RFP (request for proposals) opublikowano w marcu tamtego roku. Po wielokrotnym przekładaniu terminu, spowodowanym m.in. konsultacjami z potencjalnymi wykonawcami, Naval Sea Systems Command ogłosiło formalne RFP dopiero 20 maja 2011.

SSC mają służyć do przewozu Marines i ich sprzętu z okrętu na brzeg. Po rezygnacji z programu budowy Expeditionary Fighting Vehicles będą odgrywały kluczową rolę w prowadzeniu działań wojennych przez amerykańską piechotę morską (programowi nadano najwyższy priorytet Pentagonu - ACT 1). W porównaniu do LCAC może przewozić ładunki o większej masie. Obecnie używane poduszkowce desantowe mogą przewozić 60 t ładunku (75 t przy znacznym ograniczeniu prędkości), a SSC aż 74 t z prędkością 35 węzłów. SSC będzie napędzany czterema wysoko wydajnymi lotniczymi silnikami odrzutowymi.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.