Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chińczycy kupią Hawker Beechcrafta?

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 10 lipca 2012

Przedstawiciele bankrutującej Hawker Beechcraft (HBC), którego właścicielami są Goldman Sachs i Onex, poinformowali o możliwości wykupienia za 1,79 mld USD przez mało znanego inwestora z Chin.

Ewentualny zakup Hawker Beechcrafta przez Chińczyków nie będzie dotyczył części wojskowej przedsiębiorstwa, dostarczającej dla USAF i lotnictwa US Navy szkolne T-6A Texan II / Zdjęcie US AF

Kupna ma dokonać Superior Aviation Beijing (Superior) w której 60% udziałów należy do prywatnej Beijing Superior Aviation Technology, a pozostałe 40% jest własnością państwowej spółki Beijing E-Tong International Investment & Development. Ten pierwszy podmiot jest dobrze znany w USA. Od 1967 - jako wyłącznie amerykańska Superior Aviation - zajmowała się produkowaniem części zamiennych dla silników tłokowych samolotów lotnictwa ogólnego (Lycominga i Continentala), a później oferowała także własne jednostki napędowe.

Na fali kryzysu Superior Aviation musiała ogłosić w 2009 upadłość, po czym została wykupiona przez inwestorów chińskich. Nowi właściciele utrzymali produkcję w USA, przenosząc formalnie siedzibę spółki do Pekinu i budując tam kopię zakładu amerykańskiego. Uzyskali w ten sposób możliwość dostarczania na rodzimy rynek układów napędowych dla dynamicznie rozwijającego segmentu lotnictwa lekkiego w ChRL (zobacz: Otwarte niebo nad Chinami w 2015).

Zakup stworzył przesłanki do kolejnych przejęć za długi. Okazją stała się fatalna kondycja HBC. Spółka ta musiała ogłosić w maju upadłość, nie będąc w stanie obsługiwać długu w wysokości 2,5 mld USD. Tymczasem wpływy z cywilnej działalności w 2011 osiągnęły jedynie 1,35 mld USD. W tej sytuacji możliwość wykupu złożyła Superior, a wstępne porozumienie w tej sprawie zawarto wczoraj.

Umowa zakłada, że inwestor zaoferuje 1,79 mld USD w czasie aukcji prowadzonej przez sąd upadłościowy. Teoretycznie może wtedy napotkać konkurentów, którzy przebiją ofertę, jednak w obecnej sytuacji lotnictwa ogólnego w USA wydaje się to nieprawdopodobne. Wspomniana suma nie jest przypadkowa. Przepisy wymagają, by spłacić 81% dotychczasowego długu.

Spłata pozwoli na wznowienie produkcji, co - według deklaracji przedstawicieli spółki Superior - jest obecnie priorytetem. Przeniesienie produkcji do Chin nie wchodzi na razie w grę, ze względu na stopień skomplikowania linii montażowych. Ważniejsze dla nowych właścicieli będzie uzyskanie dostępu do technologii budowy nowoczesnych samolotów dyspozycyjnych, zarówno turbośmigłowych, jak i odrzutowych. Przypuszcza się bowiem, że także ten segment lotnictwa będzie się szybko rozwijał w Kraju Środka (zobacz: Chińskie Cessny).

Środki na zakup HBC mają pochodzić z kredytów bankowych i środków własnych. Według przedstawiciela tej spółki, najtrudniejszym etapem zrealizowania porozumienia będzie otrzymanie przez Superior zgody chińskiego rządu oraz - co ważniejsze - komisji inwestycji zagranicznych USA (CFIUS). W jej skład wchodzą przedstawiciele departamentów skarbu, handlu, sprawiedliwości i obrony. Muszą oni stwierdzić, czy transakcja nie będzie zagrożeniem dla interesów narodowych.

Z tych powodów produkcja wojskowa HBC (samoloty szkolne T-6A, oparte na nich uderzeniowe AT-6C i różne wersje większych King Air) już została wyłączona z transakcji. Z nieoficjalnych źródeł wynika, że wykupem części specjalnej HBC zainteresowane są działające na terenie USA przedsiębiorstwa obronne, a najczęściej w tym kontekście wymieniana jest BAE Systems. Jeżeli dojdzie do przejęcia, Superior otrzyma zwrot w wysokości 400 mln USD.

W 2007, a więc w okresie największego rozwoju branży lotniczej w USA, Hawker Beechcrafta przejęły Goldman Sachs i Onex za 3,3 mld USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.