Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lot X-47B z Patuxent River

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 30 lipca 2012

Wczoraj odbył się kolejny lot testowy bezzałogowego X-47B. Po raz pierwszy w historii bsl wystartował z bazy lotnictwa US Navy w Patuxent River.

X-47B ma rozpiętość równą 18,9 m, długość - 11,6 m, a wysokość 3,2 m. Jego maksymalna masa do startu z lotniskowca wynosi 20,4 t, a udźwig ładunku użytkowego 2 t. Silnik Pratt & Whitney F100-220U ma pozwolić na rozwinięcie wysokiej prędkości poddźwiękowej na wysokości do 12 km / Zdjęcia: US Navy

X-47B jest bezpilotowcem opracowanym na potrzeby US Navy w ramach programu Unmanned Combat Air System Demonstrator (UCAS-D). Konstrukcja rozwijana jest od 2007, kiedy to Northrop Grumman wygrał przetarg na opracowanie nowego bojowego bezzałogowca dla lotnictwa pokładowego marynarki wojennej USA. Wcześniej z rywalizacji o to zlecenie odpadł konkurencyjny projekt Boeinga, X-45C.

Prezentacja pełnowymiarowego demonstratora nowej technologii odbyła się w 2008 (Bojowy bsl US Navy, 2008-12-18). Prace rozwojowe nad nowym bsl toczyły się pierwotnie w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii. Tam też 4 lutego 2011 doszło do oblotu maszyny (X-47B oblatany, 2011-02-06).

Pod koniec 2011 jeden z dwóch demonstratorów został przetransportowany do bazy lotnictwa US Navy w Patuxent River (patrz zdjęcie), z której wczoraj dokonał pierwszego, historycznego startu. Lot trwał 35 minut i odbywał się na wysokości do 2,3 km z prędkością do 330 km/h. W czasie lotu testowane były m.in. procedury związane ze specyficznym uwarunkowaniami operowania z lotniskowca.

W przyszłości dalsze etapy prac rozwojowych będą realizowane już przez obydwa bsl właśnie w Patuxent River. Zwłaszcza te przygotowujące do pierwszego rzeczywistego lądowania na pokładzie lotniskowca. Rozwiązanie to jest o tyle uzasadnione, iż baza dysponuje specjalnie przygotowaną platformą, imitująca pokład startowy tego typu okrętów (patrz zdjęcie). Pierwsze symulowane lądowanie powinno odbyć się jeszcze w tym roku. W przyszłym z kolei mają zacząć się testy z pokładu lotniskowca USS Nimitz.

Jeżeli X-47B wejdzie ostatecznie do służby, wprowadzi nową jakość w wykorzystywaniu bsl. Te obecnie eksploatowane cechują się dużym stopniem kontroli ze strony operatora-człowieka. Nowa konstrukcja będzie z o wiele bardziej zautomatyzowana Operator będzie miał do dyspozycji myszkę komputerową i przy jej pomocy wyznaczał kolejne zadania. Sam lot będzie mógł zaś odbywać się w sposób całkowicie autonomiczny. X-47B ma samodzielnie wybierać i - w miarę potrzeby, według własnej oceny zagrożenia - niszczyć cele (W pełni autonomiczny X-47, 2011-04-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.