Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Frigate Ecojet – samolot pasażerski przyszłości?

Lotnictwo cywilne, 04 sierpnia 2012

Rosyjska JSC RAC Corp. prowadzi prace projektowe nad szerokokadłubowym samolotem pasażerskim przyszłości Frigate Ecojet. Jego model przechodzi badania tunelowe w CAGI.

Głównym realizatorem programu budowy Frigate Ecojet jest JSC Russian Avia Consortium Corp. (OAO FPG Rosawiakonsorcjum) powołana specjalnym dekretem prezydenta FR w 1995. Badania modelu projektowanego samolotu są prowadzone w poddźwiękowym tunelu aerodynamicznym CAGI nr T-106. Analizowane są charakterystyki w różnych konfiguracjach i warunkach lotu. Zrealizowano już ponad 55 cykli. Uzyskiwane wyniki są bardzo obiecujące. Wkrótce mają rozpocząć się badania zachowania samolotu w fazie startu i lądowania, w bezpośredniej bliskości ziemi.

Projektanci nazywają koncepcję Frigate Ecojet małą rewolucją w lotnictwie pasażerskim. Zewnętrznie od współczesnych samolotów pasażerskich różni się on silnie spłaszczonym kadłubem, który w przekroju jest elipsą, a nie tradycyjnym okręgiem. Ma to zmniejszyć powierzchnię opływaną przez powietrze przypadającą na jednego pasażera nawet o kilkanaście procent. W projekcie zastosowano profil skrzydeł o dużej grubości względnej. Płat ma znacznie mniejszą powierzchnię niż klasyczne samoloty. Konstrukcyjnie ma on być zintegrowany z kadłubem, co zmniejszy masę struktury samolotu.

W obecnie planowanym wariancie Frigate Ecojet ma mieć zasięg 4,5 tys. km, rozwijać prędkość przelotową 0,8Ma i mimo stosunkowo niewielkich wymiarów zabierać na pokład 300-350 pasażerów (w wersji bazowej - 302 pasażerów przy masie startowej 123 t). Konstruktorzy oceniają, że będzie on tańszy w produkcji o 30% i efektywniejszy w eksploatacji o 20% niż współczesne odpowiedniki, w rodzaju Boeinga 777-200, Airbusa A340-300 czy rosyjskiego Ił-86. Ma być od nich o 30% krótszy i kilkadziesiąt ton lżejszy. Jego doskonałość aerodynamiczna jest szacowana na 17,5, a zużycie paliwa - 15 g na pasażero-kilometr.

Menedżerowie z JSC RAC oceniają, że produkcja Frigate Ecojet może rozpocząć się za 5-6 lat. Rynek na taki samolot szacują na 650 egz. do 2030.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.