Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Udany test LEMV

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 sierpnia 2012

7 sierpnia US Army przeprowadziła pierwszy test w locie sterowca hybrydowego LEMV. Lot odbył się w Joint Base McGuire-Dix-Lakehurst.

Zdjęcie: US Army

Zaprojektowany przez zespół Northrop Grummana LEMV (Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle) w swym pierwszym locie przebywał w powietrzu ok. 90 minut. Celem testu, realizowanego przez US Army w Joint Base McGuire-Dix-Lakehurst w Ocean County, było sprawdzenie bezpieczeństwa startu i powrotu na ziemię pojazdu. Weryfikowano też wstępnie funkcjonowanie systemu sterowania. Test uznano za udany z obu punktów widzenia. Sterowiec w czasie testu był sterowany przez człowieka, ale docelowo ma realizować misje w sposób autonomiczny, w trybie bezzałogowym.

LEMV jest w rzucie poziomym wielkości boiska do futbolu - ma długość ponad 92 m. Może wznosić się na wysokość 6,5 km nad poziomem morza. Jego promień działania przekracza 3,5 tys. km. Sterowiec może przenosić 1250 kg ładunku użytecznego (obserwacyjnego) przez 21 dni. Zużywa przy tym 10-krotnie mniej paliwa niż konkurencyjne pojazdy. Konstrukcja pojazdu zapewnia zasilanie elektrycznych urządzeń pokładowych o mocy 16 kW i niezależność od urządzeń lotniskowych.

LEMV ma służyć do długotrwałego obserwowania powierzchni ziemi i kontrolowania różnego rodzaju transmisji. Może także być używany jako retranslator.

Program, zgodnie z podpisaną 14 czerwca 2010 umową między US Army a Northrop Grummanem, ma kosztować 154 do 517 mln USD (USAF rezygnują z Blue Devil 2, 2012-05-29), zależnie od opcji. Koszty zawierają zaprojektowanie i budowę prototypu, a także przetransportowanie go do Afganistanu dla przeprowadzenia testów w warunkach bojowych. LEMV ma tam trafić na początku 2013. Jeśli próby zakończą się powodzeniem, US Army zamierza zamówić 5 kolejnych sterowców.

Partnerami głównego kontraktora w programie LEMV są Hybrid Air Vehicles Ltd. z Cranfield, Warwick Mills z New Ipswich, ILC Dover z Kent County, AAI Corp. z Hunt Valley i SAIC. Northrop Grumman planuje też budowę wersji transportowej sterowca. Miałby on przenosić 7 ton ładunku na odległość 4 tys. km z prędkością ok. 50 km/h.

LEMV jest największym sterowcem do lat 1950. Jest natomiast ponad 2 razy krótszy niż największe Zeppeliny z czasów międzywojennych. Napełniany helem LEMV nie ulegnie jednak tak spektakularnej katastrofie jak wypełniony wodorem niemiecki sterowiec Hindenburg, który wybuchł 6 maja 1937. Zginęło wtedy 36 osób.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.