Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

MSAMT do Dęblina dla F-16

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 10 marca 2008

W kwietniu Rockwell Collins Simulation & Training Solutions za pośrednictwem USAF dostarczyć ma do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych (WSOSP) w Dęblinie od dawna oczekiwany informatyczny system wspomagania szkolenia personelu technicznego samolotów F-16C/D - Modular Simulated Aircraft Maintenance Trainer (MSAMT).

MSAMT dla F-16 już w kwietniu znajdzie się w Dęblinie - zgodnie z planem dostaw ustalonym w 2003 / Rysunek: Rockwell Collins

MSAMT został przygotowany w oparciu o komercyjny sprzęt informatyczny, aby zapewnić nowej generacji szkolenie personelu technicznego w oparciu o kompleksowe i interaktywne rozwiązania wirtualne. Zasadnicze moduły szkoleniowe pozwalają na poznanie systemów hydraulicznego i pneumatycznego (Pneumatic/Hydraulic System; PHS), elektrycznego (Electrical Power System; EPS), Environmental Control System (ECS) oraz napędowego (Propulsion System Trainer; PST) wraz z podsystemem uruchamiania silnika (Engine Start System; ESS).

Oryginalnie za opracowanie systemu (zamówionego przez Polskę w ramach kontraktu na system bojowy F-16, czyli podpisanego 18 marca 2003 w Dęblinie kontraktu międzyrządowego (LOA) w ramach programu Foreign Military Sales Peace Sky) odpowiadała spółka informatyczna NLX Corporation. Została on w grudniu 2003 zakupiona przez Rockwell Collinsa (za 125 mln USD), a obecną nazwę przyjęła rok później.

Pierwsze 24 MSAMT zostały w ramach programu Training System Acquisition I dostarczone do USAF w 2005 dla szkolenia personelu samolotów F-16C/D Block 40/42/50/52. Natomiast pierwszy eksportowy system MSAMT został przekazany we wrześniu 2007 Egiptowi, który zamówił go wraz z wieloletnim pakietem wsparcia logistycznego (Amerykanie dostarczają w ramach osobnych kontraktów instruktorów odpowiedzialnych za prowadzenie szkolenia na MSAMT).

Według informacji Rockwell Collinsa, za systemy dla Egiptu i Polski otrzymała ona 3,5 mln USD.

Wdrożenie MSAMT w WSOSP jest o tyle istotne, iż o ile w 2007 w WSOSP 15 instruktorów (11 wyszkolonych w USA i 4 już z polskiego chowu wyszkoliło 193 członków personelu naziemnego (17 kursów plus 173 osoby wyszkolone przez amerykańskie zespoły treningowe MTT - łącznie 356 osób), to w 2008 przeszkolonych ma być 780 osób. Przypomnijmy, iż zgodnie z kontraktem na dostawę systemu bojowego F-16 (Peace Sky) za Oceanem do obsługi F-16 przeszkolono 174 osoby (50 instruktorów), w tym 148 z 2. Brygady Lotnictwa Taktycznego, wspomnianych 11 wykładowców z WSOSP oraz personel z DSP, ITWL i WAT.

Przykład wizualizacji używanej podczas szkolenia przy użyciu MSAMT / Zdjęcie: USAF

Wykładowcy WSOSP przeszkoleni na samolot F-16 w USA
1. Attack Avionics Systems Specialist - mjr Arkadiusz PAWLIK
2. Communication/Navigation/Electronic Warfare Specialist - kpt. A. BRZUZEK
3. Flight Control / Instrument Systems Specialist - mjr Dariusz BROŻEK
4. Electrical Systems Specialist - por. Sebastian SZABLIŃSKI
5. Armament Specialist - kpt. Norbert GRZESIK
6. Engine/Propulsion Specialist - kpt. Oskar OSTROWSKI
7. Structural Repair Specialist - ppłk Wojciech KOTLARZ
8. Crew Escape Specialist - mjr Witold SARNOWSKI
9. Crew Chief Specialist - kpt. Mieczysław KRóLIK
10. Pneudraulic Specialist - mjr Jan SZEWCZUK
11. NOSP - kpt. Wojciech KRUKAR

Wykładowcy WSOSP przeszkoleni na samolot F-16 w Polsce
12. Live Support Specialist - mjr Witold SARNOWSKI
13. Fuel Specjalist - kpt. Tomasz ZAHORSKI
14. ECS/ Oxygen Specialist - kpt. Paweł PRZYBYŁEK
15. Crew Chief Specialist - kpt. Bogdan SPOREK


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.