Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ILA: Polski motoszybowiec z napędem elektrycznym AOS-71

12 września 2012

Podczas wystawy lotniczej ILA w Berlinie po raz pierwszy zaprezentowano nowy polski motoszybowiec AOS-71 opracowany wspólnie przez pracowników i studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Rzeszowskiej. Nie byłoby to szczególne wydarzenie, gdyby nie fakt, że motoszybowiec ten ma napęd elektryczny zasilany bateriami litowo-polimerowymi.

Szybowiec AOS-71 prezentowany na wystawie ILA w Berlinie i jego twórcy: (od prawej) Wojciech Frączek – główny konstruktor motoszybowca, Krzysztof Drabarek – członek zespołu konstrukcyjnego, Jerzy Mularczyk – szef programu prób statycznych oraz Jędrzej Marjanowski – członek zespołu konstrukcyjnego / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

AOS-71 to dwumiejscowy motoszybowiec w układzie klasycznym, z miejscami obok siebie i chowanym do kadłuba elektrycznym zespołem napędowym. O nowatorstwie konstrukcji świadczą hybrydowe kompozyty zbrojone przede wszystkim włóknami węglowymi, z których wykonano strukturę płatowca oraz ekologiczny, elektryczny napęd umożliwiający samodzielny start motoszybowca.

Silnik do napędu wykonała słoweńska firma SINETON. Układ elektroniczny do sterowania silnikiem oraz pozycjonowania śmigła umożliwiającego schowanie silnika ze śmigłem do kadłuba został opracowany i wykonany przez polskich konstruktorów. Do zasilania silnika w motoszybowcu zastosowano akumulatory litowo-polimerowe firmy KOKAM umieszczone w kesonach skrzydeł.

Motoszybowiec posiada wygodną i przestronną dwumiejscową kabinę z miejscami obok siebie. Modele do wykonania foremników kadłuba zbudowano we współpracy ze stocznią jachtową DELPHIA S.A. w Olecku. Skrzydła i usterzenie poziome zostały wykonane we współpracy z Zakładem Szybowcowym Jeżów w Jeżowie Sudeckim.

AOS-71 ma już za sobą pierwsze loty, na razie bez wykorzystania w locie zespołu napędowego. Oblotu motoszybowca dokonał pilot dośw. I kl. Jerzy Kędzierski 23 czerwca br. na warszawskim lotnisku Babice. Następnie kontynuowano próby w locie na lotnisku w Mielcu, ze względu na mniejsze natężenie ruchu lotniczego.

Pierwsze próby lotów z własnym napędem zaplanowano na początek października. Przygotowania do lotów rozpoczną się zaraz po powrocie z wystawy w Berlinie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.