26 września w zakładach Embraera w Sao Jose dos Campos w powietrze wzbił się drugi egzemplarz lekkiego odrzutowca Phenom 100, noszący znaki rejestracyjne PP-XOM. Załogę samolotu stanowili piloci Marcio Brisolla Jordao i Antonio Bragança Silva oraz inżynier pokładowy Carlos Roberto Silveira Filho.
Samolot ten przeznaczony jest do prób działania instalacji pokładowych, badania osiągów zespołu napędowego i prób flatterowych. Ogółem w próbach w locie wezmą cztery Phenomy 100. Druga para otrzyma kompletne wyposażenie kabiny pasażerskiej, zaprojektowane przez BMW Group Designworks USA. Próby w locie, które zakończą się w połowie przyszłego roku mają na celu uzyskanie certyfikatu brazylijskiej agencji lotnictwa cywilnego (ANAC), a następnie amerykańskiej FAA. W pierwszym kwartale 2009 zaplanowano uzyskanie certyfikatu EASA
Phenom 100 może przewozić 4-5 pasażerów. Jego zespół napędowy stanowią dwa silniki Pratt & Whitney PW617F z elektronicznym układem sterowania FADEC, o ciągu 7,3 kN każdy. Z dwuosobową załogą i czterema pasażerami na pokładzie samolot może przebyć 2150 km i rozwinąć prędkość maksymalną 700 km/h. Pułap operacyjny Phenoma 100 to 12500 m. Nowoczesna awionika glass cockpit Garmin Prodigy, obejmująca m.in. trzy kolorowe ciekłokrystaliczne wyświetlacze wielofunkcyjne o przekątnej 12 cali, pozwala na pilotowanie samolotów przez jednego lotnika i szybkie przeszkolenie mniej doświadczonych pilotów.
W 2008 uruchomiony zostanie pierwszy symulator lotu w Dallas, a rok później - analogiczne syntetyczne urządzenie szkoleniowe w Europie, w Burgess Hill, nieopodal portu lotniczego London Gatwick. Zamówienia na Phenoma 100 i jego wersję rozwojową Phenom 300 wynoszą ponad 450 samolotów.