Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Debiut Storm SRTV

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 26 września 2012

Na odbywającej się w Quantico wystawie Modern Day Marine HDT Global zaprezentował pojazd ratowniczy Storm SRTV, rozwijany w ramach zleconego przez USAF programu GAARV.

Storm SRTV jest wozem doskonale przystosowanym do jazdy w ciężkim terenie. Na zdjęciu producenta można zaobserwować możliwą konfigurację uzbrojenia i wyposażenia (w tylnej części pojazdu znajduje się miejsce na nosze) / Zdjęcie: HDT Global

HDT Global pokazała na odbywającej się właśnie w Quantico od 25 do 27 września wystawie Modern Day Marine ciekawą koncepcję wozu ratowniczego. Storm SRTV (Search and Rescue Tactical Vehicle) został zaprojektowany pod kątem wymagań USAF. Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (AFSOC) oraz drużyny CSAR Gwardii Narodowej (ANG) określiły, że pojazd powinien być transportowany i wprowadzany do walki drogą powietrzną. Storm SRTV mieści 6 członków drużyny ratunkowej i może przewozić do 3 noszy.

Pojazd bazuje na koncepcji BC Customs z Utah, specjalizującej się w projektowaniu i budowie terenowych wozów specjalnego przeznaczenia. HDT Global wykorzystuje części i podzespoły zaprojektowane przez BC Customs do swojego pojazdu o bardzo podobnej funkcji, wprowadzając jednak modyfikacje w stosunku do pierwotnej wersji.

Storm SRTV jest przystosowany do transportu w samolotach transportowych C-130 i C-17, jak też śmigłowcach CH-47 i CH-53. Niestety, jest zbyt szeroki aby zmieścić się do hybrydowego samolotu V-22 Osprey. Ciekawostką jest, że także na Modern Day Marine HDT Global zaprezentował też znacznie mniejszy pojazd ITV (Internally Transported Vehicle). Jest bardzo podobny do SRTV, jednak gabaryty pozwalają na jego transport w V-22. Oba wozy mogą być zrzucane z niskiej wysokości metodą LAPS (Low Velocity Aerial Delivery) lub na kierowanych spadochronach w ramach systemu JPADS (Joint Precision Airdrop System).

Opisywana konstrukcja powstaje w ramach programu GAARV (Guardian Angel Air-Deployable Recovery Vehicle), zakładającego operacje ratunkowe CSAR (Combat Search and Rescue) i PR (Personel Recovery) w pełnym spektrum operacji wojskowych. USAF szukają konstrukcji, która pozwoli oddziałom na szybkie przenikniecie w teren misji, podjęcie zestrzelonego personelu oraz równie szybki powrót. Zakładany jest zakup 61 takich pojazdów.

Aby spełnić wymagania sił powietrznych, Storm SRTV napędzany jest 430-konnym silnikiem zamontowanym centralnie. Taki montaż pozwala uzyskać dużą stabilność i obniżyć środek ciężkości. Ciężar pojazdu pozostaje nieznany, jednak dopuszczalna masa całkowita na poziomie 3650 kg i konstrukcja wozu sugerują, że mieści się w 1800-kg limicie ładowności dla GAARV.

Duża moc silnika pozwala na przyspieszenie w pełni załadowanej konstrukcji od 0 do 100 km/h w 15 s. Storm SRTV zbudowano na ramie samonośnej ze zintegrowaną klatką i zastosowano w nim długie wahacze z dużym skokiem zawieszenia. Prędkość maksymalna przekracza 160 km/h, wóz może wjeżdżać na 70° wzniesienia i pokonywać przeszkody o wysokości do 1 m. SRTV może poruszać się w 60° przechyle bocznym, promień skrętu wynosi 6,1 m a prześwit 0,46 m. W wozie zastosowano specjalne hamulce zwalniające wybrane koło – pomaga to w ciasnych zakrętach i nawrotach. Sugeruje to optymalizację konstrukcji do szybkiej jazdy po bezdrożach. Storm SRTV doskonale nadaje się do operacji ratunkowych w terenach skalistych.


Drukuj Góra