Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Amerykańskie technologie nie dla Francuzów

27 września 2012

Francja musi zapłacić Boeingowi dodatkowe 5 mln USD za modernizację czterech samolotów wczesnego ostrzegania E-3F AWACS.

Obecna modernizacja jest największą wprowadzoną do francuskich Boeingów E-3F AWACS. Dzięki niej samoloty zostaną doprowadzone do standardu Block 40/45 / Zdjęcie: Armee de l'Air

Powodem dodatkowych opłat ma być wzrost kosztów modyfikacji po tym, jak Departament Obrony USA nakazał Boeingowi przerwanie prac modernizacyjnych nad czterema E-3F, ze względu na wykorzystanie w programie rozwiązań technicznych zastrzeżonych przez restrykcje eksportowe ITAR. Zaproponowane przez koncern z Seattle rozwiązania, w których nie są używane zakazane przez Pentagon technologie, zwiększają koszt programu o 5 mln USD.

Choć jest to niska kwota w stosunku do całego kontraktu, który opiewa na 466 mln USD, z czego 324 mln USD uzyska Boeing, to Francuzi powoli tracą cierpliwość, bowiem zaproponowane rozwiązania mogą skutkować mniejszymi osiągami – powiedział jeden z francuskich negocjatorów. Francuzi obawiają się również, że kolejne zmiany mogą jeszcze bardziej zwiększyć koszt kontraktu i opóźnić jego realizację.

Jeżeli zmiany zostaną zaakceptowane, to prace rozpoczną się na początku 2013. Jest to opóźnienie względem opublikowanego przez Boeinga harmonogramu, który zakładał, że modernizacja floty czterech samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej rozpocznie się w 2012 i zostanie zakończona w trzecim kwartale 2015.

Obecna modyfikacja jest największą jak dotąd wprowadzoną do Boeingów E-3F AWACS eksploatowanych przez francuskie wojska lotnicze. Dzięki niej samoloty zostaną doprowadzone do standardu Block 40/45. Obejmie ona m.in. zamontowanie na pokładzie unowocześnionych i bogatszych systemów obserwacji i kontroli przestrzeni powietrznej, rozpoznania i walki elektronicznej, identyfikacji swój-obcy. Z 10 do 14 zwiększy się liczba konsol operatorów misji na pokładzie każdego E-3F, dzięki czemu obniży się obciążenie operatorów. Boeing zapewnia, że modernizacja doprowadzi do zwiększenia możliwości i niezawodności zabudowanego wyposażenia, co poprawi efektywność wykonywania powierzonych zadań. Samoloty E-3F uzyskają wyższy poziom interoperacyjności na poziomie krajowym i międzynarodowym.

W latach 2008-2011 francuskie AWACS-y przeszły płytką modernizację ograniczającą się tylko do systemów łączności (Francuskie AWACS po modernizacji, 2011-10-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.