Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bryza Bis w służbie

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 17 marca 2008

Po ponad 5 latach od pierwszego oblotu, PZL M28 Bryza1R Bis (An-28B1R Bis) weszła do służby w lotnictwie Marynarki Wojennej RP. Zmodernizowany samolot patrolowo-rozpoznawczy i wykrywania okrętów podwodnych zasilił w piątek 30 Kaszubską Eskadrę Lotniczą.

Marynarka Wojenna RP ma wzbogacić się w przyszłości o kolejne 2 Bryzy Bis, przebudowane z samolotów starszych wersji. Powinny one zostać wyposażone w awionikę z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi i być przystosowane do pilotowania przy użyciu gogli noktowizyjnych / Zdjęcie: MON

Samolot (nr 0810) przyleciał 14 marca z Polskich zakładów Lotniczych Mielec, na macierzyste lotnisko 44 Bazy Lotniczej MW w Siemirowicach. Po krótkiej przerwie Bryza Bis wystartowała – razem ze starszym M28 BryzaR1 (nr 1114) – do lotu szkoleniowego nad morzem, w rejonie Łeby. Maszynę pilotował dowódca eskadry, kmdr por. pil. Jarosław Andrychowski i por. pil. Grzegorz Kaczor. W ten sposób odbyło się symboliczne wdrożenie Bryzy Bis do służby.

Program zwiększenia możliwości BryzR1 rozpoczął się kilka lat temu. 29 stycznia 2003 oblatano prototyp samolotu. Zmiany polegają na zastosowaniu Systemu Rozpoznania Morskiego SRM-800, integrującego m.in. radar obserwacji dookolnej ARS-800 o zasięgu ponad 185 km i śledzącego jednocześnie ponad 100 celów, magnetometr MAG-10 (zamontowany w żądle, za ogonem maszyny) i boje hydroakustyczne HYD-10. Pozwoli to na poszukiwanie okrętów podwodnych, zadanie dotąd niedostępne dla Bryz polskiej marynarki wojennej. Taką samą nowością jest zastosowanie pasywnego systemu rozpoznania elektronicznego ESM-10 Lemur-10.

O wiele większe będą również możliwości prowadzenia misji poszukiwawczo-ratowniczych. Oprócz bardziej skutecznego radaru (mającego prawie dwa razy większy zasięg, a przez zastosowanie odchylanych goleni podwozia głównego i chowanego podwozia przedniego, pozbawionego zakłóceń, które są udziałem radarów ARS-400), wykorzystano również system poszukiwania i lokalizacji rozbitka CHELTON. Samolot jest przystosowany do zrzutu tratwy ratunkowej.

Pod wydłużonym nosem kadłuba zamontowano głowicę AN/AQQ-22 Star Safire II, zdolną do śledzenia 8 obiektów jednocześnie, wyposażoną w kamerę dzienną CCD-TV, kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy.

Załogę Bryzy Bis stanowi 6 osób: dwóch pilotów, mechanik pokładowy i trzech operatorów systemów specjalnych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.