Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Początek budowy prototypów S-97

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 20 października 2012

Sikorsky rozpoczął budowę dwóch prototypów szybkich śmigłowców S-97 Raider. Ich próby naziemne i w locie mają rozpocząć się w 2014.

Wizja śmigłowca S-97 / Rysunek: Sikorsky

Prototypy powstają jako oferta w ramach perspektywicznego programu US Army Armed Aerial Scout (AAS). Formalnie został on uruchomiony 20 października 2010. Nowe śmigłowce mają zastąpić wysłużone Belle OH-58D Kiowa Warrior. O postępach prac informuje Flightglobal.

Konfiguracja nowej konstrukcji bazuje na doświadczalnym śmigłowcu X2 z przeciwbieżnymi wirnikami i pchającym śmigłem (Ostatni lot X2). S-97 ma powstać w wersji z jedno- lub dwuosobową załogą, albo autonomicznej, bezzałogowej. Ma rozwijać prędkość maksymalna bliską 450 km/h. Jego masa startowa ma sięgać 5 tys. kg.

X2 powstał za środki własne Sikorsky’ego. Także budowa prototypów S-97 jest finansowana w większości przez ten koncern, a 25% kosztów ponoszą kooperanci i dostawcy materiałów. Równolegle z wytwarzaniem pierwszych podzespołów kontynuowane są prace projektowe. Zakończenie montażu pierwszego z prototypów jest planowane na połowę 2013.

Śmigłowce oferowane przez EADS w programie ASS w czasie prezentacji w Alamosa między 24 września a 3 października / Zdjęcie: EADS

Na bazie X2 może powstać także śmigłowiec transportowy odpowiadający wymaganiom programu US Army Joint-Multi Role (JMR)/Future Vertical Lift (FVL). Jego udźwig miałby odpowiadać samolotowi transportowemu C-130. Wysoką prędkość przelotową miałyby zapewniać mu dwa śmigła pchające.
Sikorsky planuje również powstanie odmian cywilnych. Śmigłowce podobne do S-97 mogłyby wykonywać misje poszukiwawczo-ratownicze i transportowe, na przykład na odległe platformy wiertnicze.

S-97 ma poważnego konkurenta. Europejski koncern EADS proponuje bowiem, by zastąpić OH-58D zmodyfikowanymi śmigłowcami UH-72 Lakota. Miałoby to być znacznie tańsze rozwiązanie niż budowanie całkowicie nowej konstrukcji. Na przełomie września i października w Alamosa w stanie Kolorado odbyła się prezentacja dwóch śmigłowców Eurocoptera oferowanych w programie AAS. Jednym z nich był przebudowany UH-72, a drugi – AAS-72X+ powstał na bazie EC-145T2.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.