Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Minshan zamiast AI-222?

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 20 listopada 2012

Chińska AVIC zaprezentowała silnik Mishan, który ma być alternatywą dla ukraińskich AI-222-25F w napędzie samolotów szkolno-treningowych L-15. Na razie nie dorównuje mu jednak parametrami.

Prezentacja nowego silnika Mishan była jedną z niespodzianek Airshow China 2012. Napęd wystawiła AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Ma on zastąpić ukraińskie silniki AI-222-25F, dotychczas napędzające prototypy i egzemplarze przedseryjne L-15.

Mishan to dwuwałowy, dwuprzepływowy sinik turboodrzutowy z dopalaczem. Został zaprojektowany w ramach długofalowej strategii uniezależniania chińskiego przemysłu lotniczego od dostaw silników rosyjskich i ukraińskich. Jego konstrukcję oparto na słowackim silniku (Povanske Strojarne Letecke Motory) DV-2, który był pierwotnie przeznaczony do napędu samolotów szkolnych L-59. Ten z kolei powstał na bazie rosyjskiego AI-25.

Sami Chińczycy przyznają, że Minshan jest jeszcze niedopracowany. Jego ciąg maksymalny z dopalaniem jest co prawda większy o kilkanaście procent od AI-222-25F (4,7 wobec 4,2 kN), ale jednostkowe zużycie paliwa jest większe aż o ok. 20%, a to może oznaczać ograniczenie zasięgu i długotrwałości lotu nawet o jedną trzecią. Według specjalistów ukraińskich, w Minshan zastosowano komponenty różnych silników, m.in. F124 napędzającego następcę L-59 – czeski samolot L-159 ALCA. Ukraińcy oceniają, że chiński silnik ma cyfrowy system sterowania (FADEC), który nie odpowiada współczesnym wymaganiom.

13 listopada należąca do AVIC Hongdu Aviation Industry Group i China Aero-Technology Import and Export Corp. podpisały umowę na wyprodukowanie serii 12 L-15 dla nieujawnionego odbiorcy zagranicznego. Na Airshow China poinformowano też, że na bazie L-15 ma powstać wysokomanewrowy cel treningowy Blue Fox. Miałby on być pomniejszoną kopią tego samolotu, napędzaną małymi silnikami turboodrzutowymi. Obecnie na pełnowymiarowe cele przebudowywane są wycofywane z linii myśliwce J-6 i J-7.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.