Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autonomiczny lot Black Hawka

Lotnictwo wojskowe, 08 grudnia 2012

US Army ujawniła informacje o pierwszym autonomicznym locie zmodyfikowanego śmigłowca JUH-60A Black Hawk. Test odbył się 5 listopada na górzystym poligonie Diablo w Kalifornii.

Komputer sterujący śmigłowcem JUH-60A utrzymywał jego położenie względem terenu z dokładnością do kilkunastu centymetrów

Poligon znajduje się na wschód od San Jose. Eksperyment odbywał się pod kontrolą US Army Research, Development and Engineering Command Aviation and Missile Center z Redstone Arsenal. Na pokładzie wykonującego samodzielny lot Black Hawka znajdowała się załoga składająca się z lotników doświadczalnych US Army: piloci Lt. Col. Mike Olmstead i Carl Ott (szef programu) oraz operatorzy systemów pokładowych Dennis Zollo i dr Marc Takahashi.

Widok z kabiny śmigłowca i obraz terenu wytwarzany przez pokładowy system laserowy (ladar)

Mieli oni interweniować, gdyby pojawiły się jakieś problemy. Nie było to jednak potrzebne, a po ponad półgodzinnym locie śmigłowiec bez problemów autonomicznie wylądował na wybranym przez siebie pozbawionym drzew placu. Wcześniej analizował ten obszar, pozostając w zawisie na wysokości 20 metrów.

Autonomiczne lądowanie JUH-60 na samodzielnie wybranym terenie między drzewami

Użyty w teście śmigłowiec Sikorsky JUH-60A Black Hawk został wyposażony w laserowy system mapowania terenu i pomiaru odległości H.N. Burns 3D-LZ. Dzięki niemu mógł bezpiecznie lecieć na wysokości 60-120 m nad ziemią, manewrując pomiędzy wzniesieniami nad nieznanym terenem. Specjalne oprogramowanie oceniało ryzyko i wyliczało optymalną trajektorię lotu, kontrolując wszystkie układy sterowe śmigłowca. System nie korzystał z map cyfrowych terenu. Trasa lotu testowego liczyła prawie 40 km. Śmigłowiec pokonał ją ze średnią prędkością bliską 70 km/h.

Zespół AFDD RASCAL (Rotorcraft Aircrew Systems Concept Airborne Laboratory) przygotowujący i realizujący test z 5 listopada na Diablo Mountain Range / Zdjęcia: US Army

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.