Po trzech wypadkach balonów na ogrzewane powietrze, kanadyjska rada bezpieczeństwa transportu wystąpiła do miejscowych władz lotniczych z kontrowersyjną propozycją zaostrzenia przepisów dotyczących tych statków powietrznych.
Latem 2007 w Kanadzie, na przestrzeni zaledwie kilku tygodni doszło do paru poważnych wypadków 9nie licząc kilku innych incydentów). Pierwszy, w Manitobie, zakończył się zranieniem 7 osób. W rejonie Surrey, na zachodzie kraju doszło do katastrofy, w której zginęła matka z córką. Wreszcie w Calgary balon wpadł na linię wysokiego napięcia z powodu nagłego podmuchu wiatru. Na szczęście pilot wraz z 8. pasażerami bezpiecznie opuścił gondolę.
Po przeanalizowaniu tych wypadków kanadyjska rada bezpieczeństwa transportu (Transportation Safety Board of Canada - TSBC) wystąpiła do ministerstwa transportu z rekomendacją zmiany przepisów lotniczych, dotyczących balonów na ogrzane powietrze, wykorzystywanych do płatnych lotów turystycznych. Sprowadzają się one do zrównania ich sytuacji prawnej z samolotami komercyjnych przewoźników dla podobnej liczby pasażerów. Do tej pory bowiem są one traktowane jak zwykłe, prywatne statki powietrzne, w stosunku do których obowiązują znacznie złagodzone, liberalne przepisy.
TSBC nie wystąpiła z propozycją szczegółowych regulacji. Ma to nastąpić w formie późniejszych uzgodnień, również z przedstawicielami producentów i pilotów. Rada rekomendowała jednak jeden przepis. Chodzi o zmuszenie pilotów do zainstalowania zbiorczego zaworu bezpieczeństwa, odcinającego awaryjnie dopływ paliwa. Ma to zapobiec wybuchowi pożaru, co stało się w przypadku zranienia pasażerów balonu w Manitobie i tragedii w Surrey. Balony - szczególnie duże konstrukcje, przeznaczone do lotów turystycznych - mają kilka zbiorników paliwa, co ułatwia sterowanie. Jednak, w nagłym wypadku, odcięcie paliwa kilkoma oddzielnymi zaworami jest procesem długotrwałym, a często i niemożliwym.
Propozycja wywołała wiele kontrowersji. Baloniarze zwracają m.in. uwagę na fakt, że proponowane zrównanie statusu balonów turystycznych z komercyjnymi samolotami pasażerskimi nie jest obowiązującym standardem na świecie. Ministerstwo transportu ma 3 miesiące na ustosunkowanie się do rekomendacji TSBC.