Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Balony jak samoloty?

Lotnictwo cywilne, 28 marca 2008

Po trzech wypadkach balonów na ogrzewane powietrze, kanadyjska rada bezpieczeństwa transportu wystąpiła do miejscowych władz lotniczych z kontrowersyjną propozycją zaostrzenia przepisów dotyczących tych statków powietrznych.

Balony na ogrzewane powietrze to pozornie wyjątkowo bezpieczne i spokojne zajęcie. Jednak…

Latem 2007 w Kanadzie, na przestrzeni zaledwie kilku tygodni doszło do paru poważnych wypadków 9nie licząc kilku innych incydentów). Pierwszy, w Manitobie, zakończył się zranieniem 7 osób. W rejonie Surrey, na zachodzie kraju doszło do katastrofy, w której zginęła matka z córką. Wreszcie w Calgary balon wpadł na linię wysokiego napięcia z powodu nagłego podmuchu wiatru. Na szczęście pilot wraz z 8. pasażerami bezpiecznie opuścił gondolę.

Po przeanalizowaniu tych wypadków kanadyjska rada bezpieczeństwa transportu (Transportation Safety Board of Canada - TSBC) wystąpiła do ministerstwa transportu z rekomendacją zmiany przepisów lotniczych, dotyczących balonów na ogrzane powietrze, wykorzystywanych do płatnych lotów turystycznych. Sprowadzają się one do zrównania ich sytuacji prawnej z samolotami komercyjnych przewoźników dla podobnej liczby pasażerów. Do tej pory bowiem są one traktowane jak zwykłe, prywatne statki powietrzne, w stosunku do których obowiązują znacznie złagodzone, liberalne przepisy.

…czasami, podobnie jak we wszystkich statkach powietrznych, może dojść do katastrofy. Tak, jak w przypadku tego największego balonu na ogrzane powietrze w zachodniej Kanadzie

TSBC nie wystąpiła z propozycją szczegółowych regulacji. Ma to nastąpić w formie późniejszych uzgodnień, również z przedstawicielami producentów i pilotów. Rada rekomendowała jednak jeden przepis. Chodzi o zmuszenie pilotów do zainstalowania zbiorczego zaworu bezpieczeństwa, odcinającego awaryjnie dopływ paliwa. Ma to zapobiec wybuchowi pożaru, co stało się w przypadku zranienia pasażerów balonu w Manitobie i tragedii w Surrey. Balony - szczególnie duże konstrukcje, przeznaczone do lotów turystycznych - mają kilka zbiorników paliwa, co ułatwia sterowanie. Jednak, w nagłym wypadku, odcięcie paliwa kilkoma oddzielnymi zaworami jest procesem długotrwałym, a często i niemożliwym.

Do tragedii doszło nad parkiem w miejscowości Surrey, w sierpniu 2007. W gondoli znajdowało się 13 osób. Dwie zmarły w wyniku poparzeń. Pozostałe odniosły mniejsze lub większe obrażenia, przede wszystkim w wyniku upadku na ziemię. Kilku pasażerów skoczyło z wysokości 5. piętra

Propozycja wywołała wiele kontrowersji. Baloniarze zwracają m.in. uwagę na fakt, że proponowane zrównanie statusu balonów turystycznych z komercyjnymi samolotami pasażerskimi nie jest obowiązującym standardem na świecie. Ministerstwo transportu ma 3 miesiące na ustosunkowanie się do rekomendacji TSBC.

Katastrofa uszkodziła również 3 domy. To przyczyna, dla której TSBC, wbrew stanowisku środowiska pilotów balonowych, chce wprowadzić bardziej restrykcyjne przepisy bezpieczeństwa


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.