Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Sikorsky, Bell/Boeing i NHIndustries

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 31 marca 2008

Tak, według analityków Forecast International, będzie wyglądał kolejność producentów dużych i średnich śmigłowców wojskowych w ciągu najbliższych 10 lat. Do 2017 na świecie może zostać wyprodukowanych 3 700 takich maszyn.

Sprawozdanie Forecast International koncentruje się na trzech największych graczach światowego rynku średnich i ciężkich śmigłowców wojskowych. Oprócz nich jest jednak paru innych producentów, w tym rosyjskich, oferujących m.in. największy śmigłowiec świata, Mi-26 o maksymalnej masie startowej 123 t i mogący zabierać 20 t ładunku / Zdjęcie: Rostvertol

Na potrzeby badań przyjęto, że śmigłowce średnie i duże mają masę maksymalną powyżej 6 804 kg (15 000 lb). W latach 2008-2017 ma ich powstać 3 076 egz., wartych 84 mld USD.

Są to szacunki nieco odmienne od tych, które przedstawił niedawno Rolls-Royce. Kluczowy dostawca silników turbinowych dla tego typu statków latających, zakłada, że w ciągu najbliższych 10 lat producenci dostarczą ponad 5 tys. śmigłowców o masie powyżej 10 t, przy czym aż 90% z nich to śmigłowce wojskowe (zobacz: 1570 śmigłowców rocznie).

Analitycy Forecast International uważają, że w omawianym okresie, pod względem finansowym, liderami rynku pozostaną dwa amerykańskie przedsiębiorstwa: Sikorsky (producent m.in. UH-60 Black Hawka czy CH-53 Super Stalliona) i Bell/Boeing, produkujący hybrydowe V-22 Osprey. Na trzecim miejscu uplasuje się europejski NHIndustries (NH90). Rozpatrując jednak tę klasyfikację pod względem liczby wyprodukowanych egz., NHIndustries przesunie się na miejsce drugie.

Takie szacunki nie są zaskoczeniem: budżet wojskowy USA jest największy na świecie. Z drugiej jednak strony dobra pozycja europejskiego koncernu będzie wynikać z faktu, że NH90 to konstrukcja nowa, mogąca skutecznie rywalizować ze zmodernizowanymi maszynami amerykańskimi. Ta delikatna przewaga europejskiego producenta zaniknie dopiero, gdy w USA zostaną zrealizowane niedawno zainicjowane programy śmigłowcowe: Joint Heavy Lift i Joint Multi Role, mające doprowadzić do unifikacji typów ciężkich i średnich maszyn amerykańskich sił zbrojnych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.