Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

US Marines ciągle z Westpac Express

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 17 stycznia 2013

Stocznia Austal przedłużyła o kolejne 6 miesięcy wypożyczenie katamaranu Westpac Express (HSV-4676) dla Korpusu Piechoty Morskiej USA.

Westpac Express na pirsie portu w Naha, z ładunkiem pomocy humanitarnej dla ofiar tsunami i trzęsienia ziemi. Marzec 2011 / Zdjęcie: US Navy

Przedłużenie wypożyczenia jednostki jest opcją umowy zawartej między US Navy Military Sealift Command (MSC) i australijską stocznią w grudniu 2011. Wydłuża ono okres eksploatacji Westpac Express do co najmniej 12 lat. Po raz pierwszy katamaran został bowiem wynajęty Amerykanom w lipcu 2001. Wartość opcji wynosi 7 mln USD.

Westpac Express działa w składzie III Marine Expeditionary Force stacjonującego na japońskiej Okinawie. Eksploatacja jednostki jest traktowana jako rozwiązanie przejściowe. Jej koniec może nastąpić wraz z wprowadzeniem do służby katamaranów transportowych Joint High Speed Vessels (JHSV) (Wodowanie drugiego JHSV, 2012-10-05).

Co ciekawe, za montaż JHSV odpowiedzialna jest właśnie Austal (Zielone światło dla JHSV, 2008-02-02). Amerykańska filia australijskiej stoczni posiada obecnie zamówienia na dostawę co najmniej 9 jednostek (Kolejne JHSV, 2012-02-28). Szacunkowa wartość całego zlecenia to 1,6 mld USD.

Westpac Express ma 101 m długości. Jest w stanie pomieścić do 970 żołnierzy wraz z wyposażeniem i przetransportować ich na odległość do 2300 km z prędkością 36 w., co oznacza, że podróż na tę odległość trwałaby jedynie 35 h. W przypadku zmniejszenia prędkości do 20 w., zasięg zwiększa się niemal dwukrotnie / Zdjęcie: Austal

Zanim nowe okręty wejdą do służby, US Navy będzie zdana na eksploatację cywilnych jednostek tej klasy. Poza Westpac Express USA wykorzystują też m.in. zakupione na początku 2012 dwa szybkie promy pasażersko-samochodowe, należące wcześniej do zbankrutowanego przewoźnika Hawaii Superferry (US Navy kupiła 2 używane promy, 2012-02-04), a także katamaran HSV-2 Swift, jednak innego australijskiego producenta, spółki Incat.

Warto przypomnieć, że poza JHSV Austal USA jest też zaangażowana w realizację programu budowy okrętów klasy Littoral Combat Ship (LCS). Australijska stocznia odpowiada za montaż jednostek typu Independece (Stępka pod LCS 6, 2012-10-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.