Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kam Air na czarnej liście Pentagonu

Lotnictwo cywilne, 25 stycznia 2013

Afgańska Kam Air została wciągnięta na czarną listę Pentagonu, pozbawiającą linię możliwości świadczenia usług władzom USA. Powodem są zarzuty w handlu narkotykami.

Flotę Kam Air tworzą 3 samoloty pasażerskie rodziny MD-80, a także Airbus A320-200 i Boeing 767-200 / Zdjęcie: Fly to Fly

Kam Air to największy prywatny przewoźnik w Afganistanie. Dysponuje 5 samolotami pasażerskimi oraz parą Boeingów 747-200F w wersji cargo. Oferuje połączenia krajowe oraz do wybranych państw Azji Południowej i Centralnej. Od ponad 2 lat afgańska linia ma natomiast zakaz operowania w przestrzeni powietrznej UE. Powodem był incydent z sierpnia 2010, kiedy startujący z brytyjskiego Kentu transportowy Douglas DC-8 zniszczył jedno ze świateł przy pasie startowym. Doszło także do pęknięcia kadłuba. Okazało się, że maksymalna masa startowa została z winy załogi przekroczona o niemal 12 t. W połączeniu z innymi zaniedbaniami uznano to za istotne przekroczenie zasad bezpieczeństwa uprawniające do nałożenia zakazu lotów.

Kolejne ograniczenie spowodowały oskarżenia o przemyt narkotyków. Jedna z najczęściej wykorzystywanych tras przez Kam Air to połączenie Kabul-Duszanbe. Przedstawiciele Pentagonu twierdzą, że afgańskimi samolotami pasażerskimi dostarczane jest do stolicy Tadżykistanu opium. Faktem jest, że właśnie przez ten kraj wiodą główne kanały przerzutowe dla produkowanych w Afganistanie narkotyków.

Umieszczenie na czarnej liście Pentagonu oznacza, że Kam Air nie będzie mógł ubiegać się o kontrakty na świadczenie usług transportowych dla stacjonujących w Afganistanie wojsk USA. Prawdopodobnie to właśnie chęć uzyskania zlecenia od Amerykanów spowodowała, że linia została objęta kontrolą przez Task Force 2010, instytucję powołaną przez NATO do zwalczania zjawiska korupcji i sprzeniewierzania środków finansowych w ramach misji ISAF. Jest ona odpowiedzialna m.in. za kontrolowanie i ocenianie umów zawieranych przez Sojusz z afgańskimi kontraktorami.

Nie wiadomo, jak decyzja Pentagonu wpłynie na plany biznesowe Kam Air. Spółka ta prowadzi bowiem rozmowy dotyczące połączenia się z narodowym przewoźnikiem, Ariana Afghan Airlines (AAA). Według ostatnich doniesień prasowych, negocjacje zostały już praktycznie zakończone. Obecnie strony oczekują jedynie na zgodę władz w Kabulu, które są właścicielami AAA.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.