Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

USS Guardian zostanie pocięty?

Marynarka wojenna, 31 stycznia 2013

Według marynarki wojennej USA, jedyną realną szansą na wydostanie trałowca USS Guardian (MCM 5) z rafy koralowej na Morzu Sulu, jest jego pocięcie na oddzielne sekcje. Będzie się to równać z wycofaniem okrętu ze służby.

USS Guardian (MCM 5), okręt o wyporności 1390 t, został przyjęty to służby 16 grudnia 1989. Działa w składzie 7 Floty i stacjonuje w bazie morskiej Sasebo w Japonii. Jest jednym z zaledwie 14 jednostek typu Avenger. W przyszłości w wykonywanych zadaniach mają je zastąpić wielozadaniowe fregaty klasy Littoral Combat Ship

Przypomnijmy, że 17 stycznia br., najprawdopodobniej w wyniku posługiwania się błędną mapą cyfrową Morza Sulu (Błędne mapy na USS Guardian), USS Guardian utknął na rafie koralowej na terenie parku narodowego Tubbataha Reef National Marine Park (USS Guardian na rafie). Podejmowane od tego czasu próby wydostania okrętu z jego obecnego położenia nie przyniosły oczekiwanego rezultatu. Co gorsza, okazało się, że na skutek zderzenia z rafą jednostka odnotowała nieznaczne, ale liczne uszkodzenia kadłuba, przez co zaczęła nabierać wody.

Członkowie załogi USS Guardian wydobywający z okrętu materiały mogące negatywnie wpłynąć na ekosystem rafy, w tym m.in. farby oraz zamrożone produkty żywnościowe / Zdjęcia: US Navy

W obawie przed zanieczyszczeniem ekosystemu rafy, dowództwo 7 Floty, której USS Guardian podlega, podjęło decyzję o usunięciu z jednostki wszelkich substancji i materiałów, mogących przedostać się do wody. W ten sposób z okrętu wypompowano m.in. 68 tys. litrów ropy, 3 tys. litrów smarów, farby, zapasy zamrożonej żywności oraz rzeczy osobiste marynarzy. Ci ostatni zostali ewakuowani z jednostki w pierwszych dniach po zdarzeniu.

Pierwotne plany US Navy zakładały wydostanie okrętu z obecnego położenia, wykorzystując do pomocy pływające dźwigi. Specjalnie w tym celu USA wynajęły już w Singapurze dwie jednostki tego typu. Już jutro mają się one znaleźć w bezpośredniej styczności z amerykańskim trałowcem.

Malezyjski holownik Vos Apollo, przy pomocy którego wypompowano z USS Guardian zagrażające rafie substancje. W tle sam trałowiec z wyraźnie odchodzącą od kadłuba, na skutek uderzania fal morskich, warstwą włókna szklanego / Zdjęcie: CNN

Powyższe plany pokrzyżowała jednak pogoda oraz wspomniany fakt uszkodzeń kadłuba okrętu. Wymusiły one na USA opracowanie nowej koncepcji, według założeń której, USS Guardian zostanie pocięty na oddzielne sekcje, a dopiero potem wydobyty z rafy część po części. Jeżeli operacja zostanie przeprowadzona, potrwa miesiąc i doprowadzi do wycofania jednostki ze służby.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.