Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niemiecki Lizard dla komandosów

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 lutego 2013

Na konferencji IAV w Farnborough niemieckie przedsiębiorstwo Uniqueco ujawniło projekt wozu Lizard 4x4 dla jednostek specjalnych, bazującego na lekkim samochodzie terenowym Tecdrah.

Wizualizacja pojazdu przedstawia przedłużone, w stosunku do wersji cywilnej, nadwozie. Klatka antykapotażowa będzie prawdopodobnie zintegrowana z ramą przestrzenną. Ciekawostką są przedstawione w wizualizacji koła i opony - tylne wydają się być większe od przednich. Dobrze widoczne wyrzutnie wielospektralnych granatów dymnych Rheinmetall ROSY-L na masce i burtach / Rysunek: Uniqueco

Lizard ma być lekkim wozem przeznaczonym do użycia w działaniach specjalnych. Nowy pojazd bazuje na samochodzie terenowym Tecdrah rozwijanym przez niemieckie przedsiębiorstwo Travtec Automotive. Pokazano go po raz pierwszy w 2011 na międzynarodowych targach pojazdów użytkowych IAA w Hannowerze.

Tecdrah jest nowatorską konstrukcją w gałęzi samochodów terenowych. Został oparty na ramie przestrzennej wykonanej z stali cynkowanej i aluminium, a elementy nadwozia wykonane są z formowanych tworzyw sztucznych ABS i PMMA. W odmianie cywilnej pojazd ma masę około 1300 kg, co jest znacznym postępem w porównaniu do konkurencyjnych konstrukcji. Wóz napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,7 litra. Napęd jest przekazywany na wszystkie 4 koła za pomocą specjalnie zaadaptowanej 6-biegowej skrzyni manualnej. Zarówno istniejąca wizualizacja, jak i dane techniczne pojazdu bazowego sugerują, że zawieszenie będzie niezależne, oparte na kolumnach McPhersona.

Tecdrah to to lekki, dzielny terenowo pojazd, o doskonałym stosunku mocy do masy. Na zdjęciu można zauważyć zastosowanie niezależnego zawieszenia / Zdjęcie: Travtec Automotive

Wojskowy Lizard ma być lżejszy, niż wersja cywilna. Masa pojazdu ma wynosić 1200 kg, zaś nośność 1500 kg. Samochód zostanie wyposażony w osłony balistyczne rozwijane przez Rheinmetall Chempro, zapewniające ochronę – w zależności od zamówienia – na poziomach od 1 do 3 według STANAG 4569. Odpowiada to odporności na amunicję strzelecką do przeciwpancernych pocisków kalibru 7,62 mm (7,62 mm x 51 NATO i 7,62 mm x 54R) wystrzelonych z odległości 30 m włącznie. Osłona przeciwwybuchowa ma być na poziomach od 1 do 2 według STANAG 4569, czyli od odłamków granatów ręcznych i min przeciwpiechotnych do 6-kg min przeciwpancernych detonujących pod jednym z kół. Prędkość maksymalna pojazdu ma wynosić 158 km/h, a zasięg 1160 km.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.