Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

FAA szuka miejsc na ośrodki testów bsl

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 14 lutego 2013

Federalna Administracja Lotnicza (FAA) USA szuka miejsc na 6 ośrodków testowania latających bezzałogowców. Prowadzi też dyskusję na temat zasad zachowania prywatności wobec rozpowszechniania bsl.

Dziś po południu FAA (Federal Aviation Administration) ogłosiła Screening Information Request (SIR) – zapytanie o możliwości rozmieszczenia w sześciu lokalizacjach USA ośrodków testowania bsl. To kolejny krok po wcześniejszym opublikowaniu RFI (request for proposals). W wybranych miejscach wojskowe i cywilne bsl mają być testowane do czasu ustalenia zasad wspólnego użytkowania załogowych i bezzałogowych statków latających. FAA oczekuje na wstępne oferty do końca lutego. W grę wchodzą przede wszystkim obszary o niskim natężeniu ruchu lotniczego.

Prawo dotyczące nowej możliwości wykorzystywania przestrzeni powietrznej uchwalono w USA w ubiegłym roku. FAA została zobowiązana do przeprowadzenia odpowiednich testów, by określić najpoważniejsze wynikające z tego zagrożenia. Agencja spóźnia się w stosunku do założonego harmonogramu, ale jej przedstawiciele twierdzą, że możliwe jest nadrobienie zaległości. Uchwalone przepisy przewidują, że dopuszczenie bsl do latania w przestrzeni zarezerwowanej dziś dla maszyn pilotowanych przez ludzi ma nastąpić do września 2015.

Do końca 2013 FAA ma opracować zasady użytkowania w kontrolowanej przestrzeni powietrznej małych bsl o masie do 50 funtów (22,7 kg). W połowie 2013 takie bezzałogowce będą mogły być używane komercyjnie na wybranym obszarze Alaski o powierzchni kilkunastu tysięcy kilometrów kwadratowych. W tym czasie agencja będzie dopracowywać wymagania stawiane naziemnym operatorom bsl. Mają być one oparte na wymaganiach obecnie obowiązujących pilotów. Podobne mają być też zasady szkolenia.

Pomysł, by bezzałogowce mogły bez przeszkód poruszać się nad USA wzbudza wiele kontrowersji. Jego przeciwnicy twierdzą, że nowa sytuacja może doprowadzić do powstania społeczeństwa obserwowanego. Bsl będą mogły bowiem w sposób niedostrzegalny dla zwykłych ludzi inwigilować ich zachowania na obszarach, które dotąd pozwalały na zachowanie względnej prywatności. Inwigilację będą mogły prowadzić zarówno instytucje, jak i osoby prywatne, co może całkowicie zmienić zwykłe stosunki międzyludzkie.

FAA wymaga, by operatorzy planowanych ośrodków testowych zapewnili przestrzeganie polityki prywatności. Określają ją przepisy zawarte w Fair Information Practice Principles, uzupełnione o inne prawa federalne i stanowe. Agencja oczekuje przez 60 najbliższych dni na uwagi dotyczące tych zasad, by uzupełnić je później o najtrafniejsze propozycje.


Drukuj Góra