Wczoraj w Warszawie powstały cztery konsorcja zadaniowe, które chcą opracować dla polskich sił zbrojnych bojowy wóz piechoty, czołg podstawowy, kołowy transporter opancerzony i wóz zabezpieczenia inżynieryjnego, a także przeprowadzić polonizację czołgów Leopard 2A4.
Konsorcja powstały w oparciu o Hutę Stalowa Wola, gliwicki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM, Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy, Wojskowe Zakłady Mechaniczne z Siemianowic Śląskich, poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, dęblińskie Wojskowe Zakłady Inżynieryjne, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej – Instytut Badawczy z Sulejówka oraz Wojskowe Zakłady Elektroniczne z Zielonki.
Celem zawiązanych konsorcjów jest wspólne przygotowanie i złożenie ofert do Inspektoratu Uzbrojenia (IU) lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) na wykonanie prac projektowych i badawczo-rozwojowych, związanych w wymienionymi czterema klasami pojazdów wojskowych. W dalszej perspektywie mają realizować ewentualne zlecenia MON dotyczące ich produkcji seryjnej.
Każdy z wymienionych produktów, będzie opracowywany przez wybraną grupę przedsiębiorstw pod kierunkiem lidera konsorcjum. W przypadku bwp będzie to HSW, czołgu: Bumar-Łabędy, transportera: WZM i wozu zabezpieczenia inżynieryjnego: WZInż.
Jedynie przy polonizacji Leopardów zawiązane konsorcjum składa się wyłącznie ze spółek Grupy Bumar. Liderem są ZM Bumar-Łabędy, które będą współpracowały z OBRUM Gliwice oraz warszawską spółką Bumar. Strategicznym partnerem jest niemiecka Krauss-Maffei Wegmann.
Konsorcja mają charakter zamknięty, zaś jego członkowie dopuszczają możliwość wykluczenia ze swojego grona przedsiębiorstw, które nie wykonają obowiązków wskazanych w podpisanych umowach.
Zakresu prac dla poszczególnych spółek nie ujawniono. Według nieoficjalnych informacji, podział zadań jest dopiero opracowywany.