Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opóźnienie certyfikacji GA10

Lotnictwo cywilne, 01 marca 2013

Nowy, 10-miejscowy samolot wielozadaniowy GippsAero GA10 otrzyma Certyfikat Typu w I kwartale przyszłego roku. Powodem są opóźnienia związane ze zmianami wyposażenia.

Oblot prototypu GA10 miał miejsce w maju 2012. Samolot ma być zdolny do wykonywania lotów trwających maksymalnie 5 godzin, z pilotem i 7 
pasażerami lub ładunkiem o porównywalnej masie, oraz 550 l paliwa w zbiornikach / Zdjęcie: GippsAero

Jak poinformowali podczas trwającego właśnie w Australii Avalon Airshow przedstawiciele producenta – GippsAero, wchodzącego w skład koncernu Mahindra Aerospace – zaplanowane w br. uzyskanie Certyfikatu Typu według przepisów FAR 23 przesunie się o kilka miesięcy. Ze względu na uwagi jakie nadesłali potencjalni użytkownicy, postanowiono wprowadzić pewne zmiany w projekcie i polepszyć zdolności samolotu związane z wykonywaniem lotów bez widoczności (IFR).

Wprawdzie GippsAero nie przyjmuje jeszcze zaliczek na zakup GA10, jednak rynek wykazuje duże zainteresowanie tym samolotem. Jest on wersją rozwojową modelu GA8 Airvan – najliczniej produkowanego australijskiego statku powietrznego (175. GA8 Airvan, 2012-04-10) – i ma być jego następcą, także charakteryzującym się łatwością i niskimi kosztami eksploatacji.

Jego napęd stanowi pojedynczy silnik turbinowy Rolls-Royce 250-B17F o mocy 450 KM (336 kW). Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 2155 kg GA10 rozwija prędkość przelotową 278 km/h na wysokości 3050 m. Największą zaletą ma być możliwość startu z pasa o długości nie przekraczającej 550 m.

Po uporaniu się z certyfikacją GA10, GippsAero zamierza zająć się GA18, czyli gruntownie zmodernizowanym GAF Nomad. W porównaniu z protoplastą samolot ten ma być napędzany nowymi silnikami i wyposażony w nowoczesną awionikę glass cockpit. Planowane jest też znaczne odchudzenie struktury płatowca. Wstępnie zakładano jego certyfikowanie w 2014, ale opóźnienia związane z GA10 wymusiły zmianę planów.

Producent chce w najbliższym czasie zdobyć nowych klientów na północnoamerykańskim rynku lotnictwa ogólnego. W tym celu planowane jest zwiększenie liczby autoryzowanych sprzedawców i dostawców części zamiennych, a także rozpoczęcie intensywnej kampanii reklamowej GA8.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.