Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowy program DARPA

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 03 marca 2013

Amerykańska DARPA ogłosiła konkurs na projekt samolotu, który będzie łączył wysoką prędkość przelotową z możliwością pionowego startu i lądowania.

Rysunek: American Dynamics

US Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) ogłosiła wymagania na projekt samolotu eksperymentalnego – VTOL X-plane, który łączyłby wysoką prędkość przelotową z możliwością pionowego startu i lądowania. Wymagana prędkość wynosi 300 w. (555 km/h), czyli więcej niż rozwijają śmigłowce. Z kolei zawis ma być realizowany z większą wydajnością energetyczną niż współczesne wiropłaty.

Budżet programu wynosi 150 mln USD. Planowane są trzy fazy. W pierwszej analizowane będą niezbędne technologie. W drugiej i trzeciej powstaną prototypy, które przejdą badania w locie. Do ostatniej fazy zostanie wybrana tylko jedna konstrukcja.

DARPA zakłada, że wybrany prototyp zostanie oblatany najpóźniej za 3,5 roku. Agencja nie określiła zbyt precyzyjnie wymagań, by dać większą swobodę konkurentom. Konstrukcja może być załogowa lub bezzałogowa. Jak zwykle w przypadku konkursów DARPA, najważniejsza jest bowiem kreatywność.

Samoloty startujące i lądujące pionowo, a latające konwencjonalnie są budowane od kilkudziesięciu lat. Znanym przykładem jest odrzutowy AV-8 Harrier. W ostatnich latach powstał przemiennopłat V-22 Osprey. Obie konstrukcje są bardzo skomplikowane, by rozwiązać kluczowy problem – przejście z fazy lotu pionowego do poziomego. DARPA chce, by w nowej, możliwie prostej konstrukcji odbywało się to w sposób łatwy i bezpieczny, w pełni kontrolowany w każdej fazie lotu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.