Kanadyjskie biuro ds. wyboru nowych myśliwców wielozadaniowych (NFPS) wysłało wczoraj drugi, uszczegółowiony kwestionariusz, dotyczący informacji o myśliwcach i zdolnościach produkcyjnych czołowych wytwórców krajów zachodnich.
Wysyłanie kwestionariuszy jest elementem siedmiopunktowego planu, przyjętego przez władze Kanady w kwietniu 2012, po analizach, które wskazywały, że proponowane wcześniej zastąpienie myśliwców CF-18 Hornet przez F-35A będzie zbyt drogie. W związku z tym zdecydowano się m.in. na zamrożenie sum przyznanych wcześniej na proces zakupu Lightningów II, powołanie specjalnego biura ds. zakupu nowych myśliwców (które ma przedstawić wszystkie alternatywne opcje wobec zakupu myśliwców Lockheed Martina), prowadzenie stałego monitoringu programu wdrożenia i produkcji F-35, łącznie z przedstawieniem analiz kosztów ich zakupu oraz utrzymania. Mają być one, przynajmniej w części, ujawnione opinii publicznej.
W myśl przedstawionego planu NFPS wysłała pierwszy kwestionariusz informacyjny 25 stycznia 2013. Trafił on do amerykańskich koncernów Lockheed Martin i Boeinga, europejskiej EADS, francuskiej Dassault Aviation oraz szwedzkiego Saaba. Wczorajsze, uszczegółowione zapytanie skierowano do tych samych podmiotów. Mają one czas na odpowiedź do 15 kwietnia br.
Uzyskane dane posłużą do stworzenia analizy rynku i możliwości zakupu dostępnych samolotów wielozadaniowych na rynku zachodniej półkuli. Będzie to dotyczyło potencjału, kosztów i ryzyka, związanego z ewentualnym nabyciem każdego z rozpatrywanych samolotów. W grę wchodzą F-35A, F/A-18E/F, Rafale, Eurofighter i Gripen.