Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Elektryczny zmiennopłat AgustyWestlanda

Lotnictwo cywilne, 05 marca 2013

Konsorcjum AgustaWestland poinformowało dzisiaj o opracowaniu nowego zmiennopłata. Jego zespół napędowy i instalacje płatowcowe zasilane są energią elektryczną.Zmiennopłat Project Zero podczas prób na terenie wytwórni w Cascina Costa / Zdjęcie: AgustaWestland

Nowy zmiennopłat nosi nazwę Project Zero. Jego napęd stanowią dwa otunelowane śmiglowirniki, poruszane przy pomocy silnika elektrycznego. Rozwiązanie takie eliminuje konieczność zabudowania tarcz sterujących i popychaczy oraz układu transmisji. Elementy te są skomplikowane i mają dużą masę.

Układ sterowania lotem i instalacja podwozia także są napędzane elektrycznie. Energia dostarczana jest z akumulatorów, które można ładować za pośrednictwem śmigłowirników. W tym celu wystarczy podczas postoju na ziemi ustawić zmiennopłat pod wiatr, obrócić gondole i pozwolić, aby śmigłowirniki pracowały w zakresie wiatrakowym, przetwarzając energię mechaniczną na elektryczną. Badano także możliwość czerpania energii z prądnicy, napędzanej dieslem.

Podczas startu śmigłowirniki obracają się w płaszczyźnie poziomej, wytwarzając ciąg niezbędny do oderwania się od ziemi. Następnie w początkowym etapie lotu ich gondole są obracane (zakres ruchu to ponad 90 stopni), umożliwiając lot postępowy sposobem samolotowym. Siła nośna, niezbędna do utrzymania zmiennopłata w powietrzu, wytwarzana jest przez skrzydła i kadłub.

Sterowanie pochyleniem i przechyleniem realizowane jest za pomocą sterolotek. W konstrukcji zastosowano usterzenie motylkowe, w celu zmniejszenia masy struktury. Zewnętrzne części skrzydeł mogą być odłączane, co pozwala na używanie Project Zero jako klasycznego śmigłowca. Nie wiadomo, ilu lotników mieści kabina – załogę może stanowić 1 lub 2 osoby.

Jak donosi producent, demonstrator został zbudowany w czasie krótszym niż 6 miesięcy. Oblot, a właściwie zawis na uwięzi, bezzałogowej wersji zmiennopłata odbył się w czerwcu 2011, w zakładach w Cascina Costa. W 2011 i 2012 Project Zero wykonał w tajemnicy kilka lotów.

Ujawnienie nowej konstrukcji było poprzedzone zgłoszeniem jej w końcu stycznia do amerykańskiego urzędu patentowego przez Jamesa Wanga, wiceprezesa AgustaWestland ds. badawczo-rozwojowych. Załączona dokumentacja przedstawia zmiennopłat tożsamy z Project Zero, mogący rozwinąć prędkość 500 km/h, zdolny do wykonywania przelotów na wysokości 7500 m.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.