Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rosyjskie korzenie WZ-10

Lotnictwo wojskowe, 08 marca 2013

Chiński śmigłowiec bojowy WZ-10 został zaprojektowany przez Rosjan. Taką informację przekazał dziennikarzom podczas wystawy Heli-Expo Siergiej Michiejew, główny konstruktor biura im. Kamowa.

Jak twierdzą Rosjanie, chiński WZ-10 został zaprojektowany przez biuro im. Kamowa / Zdjęcie: www.news.cn

Jak donoszą najpoważniejsze czasopisma branżowe – Aviation Week i Flight International – w 1995 chiński rząd zawarł z Rosjanami porozumienie w sprawie opracowania projektu wstępnego śmigłowca bojowego o masie 6 t. Z oczywistych powodów całe przedsięwzięcie było objęte ścisłą tajemnicą – powiedział Michiejew.

Projekt 941, jak go oznaczono, nie opierał się na żadnym z wcześniejszych dokonań biura im. Kamowa i był opracowywany zgodnie z wymaganiami stawianymi przez stronę chińską. Jak opowiadał Michiejew: Podali nam żądaną masę, omówiliśmy osiągi, następnie podpisaliśmy kontrakt i wykonaliśmy pracę.

Wyniki prac projektowych zostały zweryfikowane podczas prób. Gotowy projekt został przekazany Chińczykom, którzy zaakceptowali go i przystąpili do prac rozwojowych, w których Rosjanie nie brali już udziału.

Konfiguracja WZ-10 wskazuje, że podczas jego konstruowania sugerowano się śmigłowcami europejskimi – włoskim A129 Mangusta i francusko-niemieckim Tigerem. Wielu obserwatorów twierdziło, że zwłaszcza drugi z wymienionych wiropłatów stanowił źródło inspiracji, a także wielu rozwiązań zastosowanych w chińskiej konstrukcji.

Potwierdzeniem tej tezy ma być długotrwała produkcja licencyjna i rozwój śmigłowców francuskich w Chinach, w ramach której powstały Changhe Z-8 (SA321 Super Frelon) i Harbin Z-9 (AS 365 Dauphin). Obecnie obydwie strony współpracują w projekcie Eurocopter EC175 / Avicopter Z-15.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.