Bell Helicopter poinformował w trakcie wystawy lotniczej Heli-Expo w Las Vegas, że wprowadza zmodernizowaną wersję śmigłowca Bell 412EP. Główne zmiany dotyczą zastosowania silników o większej mocy i nowocześniejszych systemów awioniki.
Nowa wersja otrzymała oznaczenie Bell 412EPI. Do napędu śmigłowca wykorzystano dwa silniki turbinowe Pratt & Whitney Canada PT6T-9 Twin Pac, który zastąpił używany wcześniej PT6T-3DF. Nowe jednostki napędowe mają nową część gorącą i udoskonalony elektroniczny układ sterowania pracą silnika.
Nowy śmigłowiec otrzymał również belkę ogonową typu FastFin produkowaną przez BLR Aerospace. Modernizacja ta ma na celu zoptymalizowanie opływu powietrza. Dzięki temu rozwiązaniu zwiększono stateczność kierunkową śmigłowca. Zwiększa również tolerancję na podmuchy bocznego wiatru.
Z technicznego punktu widzenia, zastosowane nowe rozwiązania pozwalają zmniejszyć koszty eksploatacji ponieważ zmniejsza drgania obciążające strukturę śmigłowca. Dzięki temu wydłuża się żywotność podzespołów śmigłowca. Mniejsze drgania poprawiają również komfort pracy pilota.
FastFin pozwala również zwiększyć masę użyteczną śmigłowca – dowodzą tego doświadczenia przeprowadzone przez BLR Aerospace na starszej wersji Bella 412. W doświadczalnym egzemplarzu uzyskano wzrost masy użytecznej o 1250 funtów (556 kg). W przypadku modelu 412EPI wzrost masy użytecznej ma wynieść 1410 funtów (627 kg)
Śmigłowiec otrzymał również nowe wyposażenie awioniczne BasiX-Pro, które wcześniej było stosowane jedynie w śmigłowcach Bell 429. Zintegrowany system awioniki BasiX-Pro pozwala zwiększyć świadomość sytuacyjną pilota w czasie lotu. Szczególnie jest zastosowanie układu nawigacyjnego WAAS (wide area augmentation system), który wspomaga wskazania układu GPS. Dzięki temu nawigacja satelitarna może być używana we wszystkich fazach lotu, łącznie z precyzyjnym podejściem do lądowania na lotniskach znajdujących się w bazie danych systemu. Awionika obejmuje również zestaw radiowo-nawigacyjny Garmin GTN-750 oraz zestaw nawigacji satelitarnej z ekranem dotykowym.
John Garrison, prezes Bell Helicopters, w wypowiedzi dla Flight Global poinformował, że producent będzie chciał certyfikować Bella 412EPI poprzez uzyskanie uzupełniającego świadectwa typu, a nie przez pełny proces certyfikacji jak dla nowego śmigłowca.