Demonstrator technologii SOSTAR-X zakończył część demonstracyjną prób. Demonstrator to samolot Fokker 100 z zainstalowanym radarowym systemem obserwacji powierzchni ziemi. W programie badawczo-rozwojowym uczestniczy pięć krajów europejskich: Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy i Włochy.
Po 12 miesiącach prób demonstrator wykonywał w maju i czerwcu loty nadzorowane przez ekspertów zainteresowanych państw. Udowodniły one, że system spełnia wszystkie postawione wymagania dotyczące możliwości rozpoznania i klasyfikacji celów. 20 września Francja, jako lider programu zaprosiła pozostałe kraje do oceny wyników prób. Oceniano nie tylko dokonania techniczne, ale i aspekty polityczne programu.
SOSTAR (Stand-Off Surveillance and Target Acquisition Radar) to jedna z odpowiedzi na NATO-wski program AGS (Alliance Ground Surveillance), w którym uczestniczy także Polska. W jego ramach opracowano radar wysokiej rozdzielczości z syntetyczną aperturą (AESA, Active Electronically Scanned Array), zdolny do precyzyjnego odwzorowywania powierzchni ziemi i poruszających się po niej pojazdów. Dzięki temu tworzące SOSTAR konsorcjum chce zbudować system rozpoznania sytuacji naziemnej nowej generacji na samolocie mniejszym niż wykorzystują inne tego typu systemy (ASTOR i TIPS). Jego atutem ma być wielowariantowość platform (bsl, małe samoloty, śmigłowce, np. NH90) i różne wielkości radaru (3-6 m).
SOSTAR GmbH to joint venture powołane w grudniu 2001 przez Dutch Space, EADS, Galileo Avionica, Indra Sistemas i Thalesa. Jej zadaniem była realizacja wartego 90 mln Euro programu SOSTAR-X, w tym zbudowanie testowanego w ostatnich miesiącach demonstratora.