Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejny sezon latających zabytków

Lotnictwo cywilne, 10 kwietnia 2008

Trwają przygotowania do rozpoczęcia sezonu lotniczego zabytkowych samolotów amerykańskiego Experimental Aircraft Association (EAA): B-17G Flying Fortress i Forda Tri-Motor.

Ford TriMotor 4-AT-E, w momencie powstania, by konstrukcją nowoczesną, z funkcjonalną, zamkniętą kabiną pasażerską i trzema silnikami o mocy 300 KM (w późniejszych wersjach 420 KM), co zapewniało prędkość przelotową 145 km/h i podnosiło poziom bezpieczeństwa. Samoloty tego typu zostały zakupione przez wojska lotnicze 6 państw i kilkanaście linii lotniczych. Jednak w momencie ukazania się szybkich, wolnonośnych dolnopłatów, TriMotor stał się konstrukcją przestarzałą i Ford zakończył aktywność na tym rynku. Jedynie w czasie wojny zakłady koncernu produkowały na licencji bombowce B-24 / Zdjęcie: FAA

Co roku samoloty odbywają loty do wybranych miast USA. W czasie festynów można je oglądać, a za opłatą rzędu 40-50 USD, odbyć lot wycieczkowy. Na co dzień można je zobaczyć w AirVenture Museum w Oshkosh. B-17 rozpoczyna sezon już 11 kwietnia, straszy Ford TriMotor, 30 maja.

Ten drugi samolot został wyprodukowany w 1929, jako 146., z serii 199 maszyn tego typu (wytwarzanie TriMotorów w wersjach cywilnej i wojskowej trwało od 1926 do 1933). Do dzisiaj zachowało się 18 egz., w tym 5 zdolnych do lotu. Większość znajduje się w prywatnych muzeach, świadczących odpłatnie usługi turystyczne.

Samolot o numerze NC8407, należący dzisiaj do FAA, przez kilka pierwszych lat latał jako samolot pasażerski, najpierw w USA, potem na Kubie. W 1949 wrócił do Stanów Zjednoczonych. Po remoncie i zamontowaniu mocniejszych silników (2x450KM, 1x550KM), był wykorzystywany jako samolot rolniczy, a w 1955 został przystosowany także do misji gaśniczych. W następnej dekadzie, po zmianie właściciela, zaczął służyć jako atrakcja turystyczna i trafił w końcu do FAA.

W 1973, w czasie huraganu, wiatr uniósł samolot i przewrócił go na grzbiet. TriMotor został poważnie uszkodzony. Jego renowacja trwała 12 lat. Obecnie jest intensywnie wykorzystywany. Co roku odbywa kilkadziesiąt lotów. Jego malowanie jest odwzorowaniem barw Eastern Air Transport, pierwszego właściciela samolotu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.