Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsza seryjna MOTS dostarczona

Wojska lądowe, Lotnictwo wojskowe, 18 marca 2013

Sierra Nevada Corporation dostarczyła pierwszą mobilną wieżę kontroli ruchu lotniczego MOTS (Mobile Tower System) zamówioną przez wojska lądowe USA.MOTS osadzona jest na pojeździe (na zdjęciu na ciężarówce Oshkosh M1083A1P2), co zwiększa jej mobilność / Zdjęcie: Sierra Nevada Corporation

Porozumienie, zawarte marcu 2012, dotyczyło dostaw 10 egzemplarzy partii niskoprodukcyjnej (Low Rate Initial Production). Jego wartość sięga 56 mln USD.

Wieża przeznaczona jest do szybkiego rozmieszczenia w sytuacji kryzysowej na nieprzygotowanych lotniskach działających w warunkach bojowych. Może też operować na terenie innych portów lotniczych, w przypadku zamknięcia miejscowych wież kontroli ruchu lotniczego.

MOTS zapewnia utrzymywanie ciągłości operacji lotniczych realizowanych przez samoloty oraz wiropłaty lotnictwa wojsk lądowych USA. Jest to zagadnienie kluczowe, pozwalające na utrzymanie dostaw zaopatrzenia lub przebazowanie dodatkowych jednostek bojowych na teren wybranego teatru działań operacyjnych.

Relatywnie małe rozmiary wieży pozwalają na transportowanie jej samolotami C-17 lub śmigłowcami CH-47. Całość infrastruktury składa się z wieży AN/MSQ-135, generatorów wytwarzających moc 18 kW, zasilanego energią słoneczną oświetlenia dróg startowych i zestawu czujników meteorologicznych. Wieża może również współdziałać z oświetleniem lotniskowym portu, na terenie którego zostanie rozmieszczona.

MOTS realizuje zadania we współpracy z wojskowymi służbami ruchu lotniczego oraz systemami dowodzenia operacyjnego, używając m.in. radiowych środków łączności kodowanej i otwartej. Dodatkowo, duża uniwersalność wieży pozwala na jej wykorzystanie dla potrzeb cywilnych. Może ona więc koordynować operacje lotnicze np. w sytuacji zwalczania skutków klęsk żywiołowych.

Pozytywne doświadczenia z eksploatacji MOTS transzy niskoseryjnej mają skłonić amerykańskie wojska lądowe do złożenia zamówienia na większą liczbę zestawów, które zastąpią używane obecnie AN/TSW-7A. W służbie znajduje się już jedna MOTS z partii przedprodukcyjnej, rozmieszczona w Afganistanie. Od listopada 2012 używają jej pododdziały 3. Dywizji Piechoty.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.