Reklama
Reklama

Pierwszy Falcon 2000DX

Pierwszy Falcon 2000DX wszedł do służby, poinformowali w środę przedstawiciele Dassault Aviation. Samolot trafił do prywatnego odbiorcy w USA.

Nowy Falcon reklamowany jest jako idealny samolot do biznesowych lotów kontynentalnych, głównie ze względu na fakt, że przy mniejszych zbiornikach paliwa niż w modelu EX, może lądować po bardzo krótkim locie, zabrać kolejnych pasażerów i wystartować bez tankowania. Maksymalna masa startowa wynosi bowiem 18 450 kg, lądowania 17 685, przy masie paliwa 6570 kg / Zdjęcie: Dassault Aviation

Falcon 2000DX to kolejna, podstawowa wersja modelu 2000, wprowadzonego do sprzedaży w pierwszej połowie ubiegłej dekady. Jednocześnie będzie to samolot o nieco mniejszym zasięgu niż wersja EX, z 2001. Dzieli z nią jednak podstawowe elementy konstrukcji, w tym np. silniki Pratt & Whitney Canada PW308C.

Dassault Aviation ogłosił rozpoczęcie programu jego budowy w 2005. Pierwszy lot odbył się 19 czerwca 2007, po czym uzyskano europejskie i amerykańskie certyfikaty dopuszczenia do eksploatacji. Niedawna dostawa pierwszego DX-a rozpoczyna proces jego sprzedaży.

Mapa zasięgu Falcona 2000DX. Mimo przystosowania nowego modelu do krótszych podróży, Falcon - podobnie jak wszystkie modele tego typu - zachowuje zdolność do lotów międzykontynentalnych / Rysunek: Dassault Aviation

Nie będzie to jednak samolot cieszący się największym powodzeniem klientów. W ubiegłym roku Dassault dostarczył odbiorcom 70 Falconów, z tego 2 najmniejsze, modelu 50EX, 28 trzysilnikowych maszyn rodziny 900, 32 rodziny 2000 i 6 nowych, największych 7X, o zasięgu ponad 10 tys. km. (zobacz również: Trzeci rekordowy rok Falcona).

Falcony 900 cieszą się stałym, sporym zainteresowaniem od ponad 25 lat, ze względu na bezpieczny, trzysilnikowy układ napędowy i wyposażenie, spełniające standardowe potrzeby klientów. Prawdziwym przebojem okazuje się model 7X, na który Dassault zebrał już 200 zamówień, co stanowi ponad 90% obecnego portfela zamówień. Natomiast wśród rodziny dwusilnikowych Falconów 2000, niepodzielnie panuje model EX o zasięgu 7 030 km (przy 6 pasażerach, braku wiatru i z rezerwą paliwa). W ubiegłym roku klienci odebrali ich 31. Tylko jeden egz. reprezentował wersję standardową…

Z tego powodu przedsiębiorstwo musiało uzupełnić swoją ofertę o nowy samolot podstawowy, o zasięgu 6000 km. Trudno jednak przypuszczać, by stał się on wielkim przebojem francuskiego wytwórcy.

Nowy Falcon reklamowany jest jako idealny samolot do biznesowych lotów kontynentalnych, głównie ze względu na fakt, że przy mniejszych zbiornikach paliwa niż w modelu EX, może lądować po bardzo krótkim locie, zabrać kolejnych pasażerów i wystartować bez tankowania. Maksymalna masa startowa wynosi bowiem 18 450 kg, lądowania 17 685, przy masie paliwa 6570 kg / Zdjęcie: Dassault Aviation

Falcon 2000DX to kolejna, podstawowa wersja modelu 2000, wprowadzonego do sprzedaży w pierwszej połowie ubiegłej dekady. Jednocześnie będzie to samolot o nieco mniejszym zasięgu niż wersja EX, z 2001. Dzieli z nią jednak podstawowe elementy konstrukcji, w tym np. silniki Pratt & Whitney Canada PW308C.

Dassault Aviation ogłosił rozpoczęcie programu jego budowy w 2005. Pierwszy lot odbył się 19 czerwca 2007, po czym uzyskano europejskie i amerykańskie certyfikaty dopuszczenia do eksploatacji. Niedawna dostawa pierwszego DX-a rozpoczyna proces jego sprzedaży.

Mapa zasięgu Falcona 2000DX. Mimo przystosowania nowego modelu do krótszych podróży, Falcon - podobnie jak wszystkie modele tego typu - zachowuje zdolność do lotów międzykontynentalnych / Rysunek: Dassault Aviation

Nie będzie to jednak samolot cieszący się największym powodzeniem klientów. W ubiegłym roku Dassault dostarczył odbiorcom 70 Falconów, z tego 2 najmniejsze, modelu 50EX, 28 trzysilnikowych maszyn rodziny 900, 32 rodziny 2000 i 6 nowych, największych 7X, o zasięgu ponad 10 tys. km. (zobacz również: Trzeci rekordowy rok Falcona).

Falcony 900 cieszą się stałym, sporym zainteresowaniem od ponad 25 lat, ze względu na bezpieczny, trzysilnikowy układ napędowy i wyposażenie, spełniające standardowe potrzeby klientów. Prawdziwym przebojem okazuje się model 7X, na który Dassault zebrał już 200 zamówień, co stanowi ponad 90% obecnego portfela zamówień. Natomiast wśród rodziny dwusilnikowych Falconów 2000, niepodzielnie panuje model EX o zasięgu 7 030 km (przy 6 pasażerach, braku wiatru i z rezerwą paliwa). W ubiegłym roku klienci odebrali ich 31. Tylko jeden egz. reprezentował wersję standardową…

Z tego powodu przedsiębiorstwo musiało uzupełnić swoją ofertę o nowy samolot podstawowy, o zasięgu 6000 km. Trudno jednak przypuszczać, by stał się on wielkim przebojem francuskiego wytwórcy.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.