Wiadomości
Airbus i Boeing sfinalizowały zakup Spirit AeroSystems. W dwóch oddzielnych oświadczeniach wydanych 8 grudnia 2025 obydwaj producenci potwierdzili przejęcie kluczowych aktywów Spirit AeroSystems i ich integrację ze swoimi przedsiębiorstwami.

Airbus przejął zakłady, które przyczyniają się do rozwoju produkcji samolotów cywilnych. Obejmują one linie montażu kadłubów A350 w Kinston w Karolinie Północnej (ich nowa nazwa to Airbus Aerosystems Kinston) i Saint-Nazaire we Francji (Airbus Atlantic Cadréan), zakład produkcji skrzydeł i środkowej części kadłuba A220 w Belfaście w Irlandii Północnej (Airbus Belfast) oraz zakłady produkujące podzespoły do wielu typów samolotów w Casablance w Maroku (Airbus Atlantic Maroc Aero) i w Prestwick w Szkocji (Prestwick Aerosystems). Produkcja pylonów A220 ma zostać przeniesiona z Wichita do zakładu w Saint-Eloi w pobliżu Tuluzy we Francji.
Dzięki tym zmianom Airbus zatrudni ponad 4000 pracowników. W ramach umowy zawartej z Spirit i Boeingiem, Airbus otrzymał 439 mln USD odszkodowania za zgodę na przejęcie aktywów. Otrzymał również dodatkowe kwoty na pokrycie zobowiązań.
Boeing przejął działalność związaną z samolotami pasażerskimi – produkcję i montaż kadłubów samolotów rodziny 737, a także struktury dla modeli 787, 777 i 767 oraz wojskowymi – produkcję i montaż kadłubów P-8A Poseidon i KC-46A Pegasus w zakładach w Wichita w Kansas, Dallas w Teksasi i Tulsa w Oklahomie oraz Centrum innowacji w w Prestwick w Szkocji.
Większość działalności Spirit AeroSystems w zakresie struktur lotniczych będzie połączona z działem Boeing Commercial Airplanes. Dział obsługi posprzedażnej jest teraz częścią Boeing Global Services, natomiast działalność Spirit w zakresie obronności będzie prowadzona niezależnie. Zakłady w Belfaście w Irlandii Północnej będą działały jako spółka zależna Short Brothers, także pod marką Boeinga. Dzięki temu zatrudnienie w Boeingu wzrośnie o ok. 15 000 pracowników.








