Reklama
Reklama

Amerykańska Carter Aviation Technologies (Carter) podpisała porozumienie licencyjne z AAI, dotyczące wiatrakowców, z przeznaczeniem na bezzałogowe statki latające. Umowa będzie obowiązywała przez 40 lat.

Dwuosobowy demonstrator technologii CarterCopter napędzany jest 200-konnym silnikiem, który pozwala rozpędzić maszynę do prędkości 265 km/h / Zdjęcie: Carter

Carter to niewielkie przedsiębiorstwo badawczo-rozwojowe, które opracowało eksperymentalny, 2-osobowy wiatrakowiec CarterCopter. W odróżnieniu od klasycznych konstrukcji tego typu, wirnik główny jest napędzany, co daje możliwość wykonania pionowego startu i lądowania, jednak bez możliwości pozostawania w zawisie (zobacz: Nowy prototyp Cartera).

Spółka opatentowała swój system napędowy, system zawieszenia podwozia, który absorbuje skutki upadku z prędkością pionową do 21 km/h, jak również kilkanaście innych rozwiązań, zastosowanych w CarterCopterze.

Obecnie przedsiębiorstwo prowadzi prace przy prototypie 4-osobowego statku, nazwanego PAV, o maksymalnej masie startowej 1,6 t. Będzie on napędzany silnikiem o mocy 350 KM, który zapewnia prędkość obliczeniową 370 km/h i zasięg 2400 km przy prędkości ekonomicznej.

Tak ma wyglądać 4-osobowy PAV. Do tej pory przedstawiono makietę, pozbawioną jednak wirnika oraz skrzydeł. Wirnikowiec ma być podstawą do opracowania - wspólnie z AAI - wojskowego bsl pionowego startu i lądowania, zapewniającego jednak osiąganie prędkości poziomej samolotów turbośmigłowych / Rysunek: Carter

Mimo, że PAV przeznaczony jest na rynek cywilny, prace badawcze finansowane są w dużej mierze przez Pentagon, zainteresowany uzyskaniem technologii bezzałogowych statków latających.

Z tego powodu trwają równolegle prace nad stworzeniem bezzałogowej, wojskowej wersji PAV, wyposażonej w silnik turbinowy o mocy 1200 KM, zdolnej do 24-godzinnych lotów patrolowych z prędkością przelotową rzędu 465 km/h. Podpisane wczoraj porozumienie licencyjne z AAI powoduje, że projekt zyska większe szanse realizacji. AAI jest bowiem producentem m.in. bsl RQ-7 Shadow oraz innych bezzałogowców tej rodziny, jak również uniwersalnych, naziemnych stacji kontroli.

Porozumienie licencyjne z Carterem da spółce należącej do Textrona możliwość wzbogacenia oferty o całą, projektowana rodzinę zmodernizowanych wiatrakowców.

Dwuosobowy demonstrator technologii CarterCopter napędzany jest 200-konnym silnikiem, który pozwala rozpędzić maszynę do prędkości 265 km/h / Zdjęcie: Carter

Carter to niewielkie przedsiębiorstwo badawczo-rozwojowe, które opracowało eksperymentalny, 2-osobowy wiatrakowiec CarterCopter. W odróżnieniu od klasycznych konstrukcji tego typu, wirnik główny jest napędzany, co daje możliwość wykonania pionowego startu i lądowania, jednak bez możliwości pozostawania w zawisie (zobacz: Nowy prototyp Cartera).

Spółka opatentowała swój system napędowy, system zawieszenia podwozia, który absorbuje skutki upadku z prędkością pionową do 21 km/h, jak również kilkanaście innych rozwiązań, zastosowanych w CarterCopterze.

Obecnie przedsiębiorstwo prowadzi prace przy prototypie 4-osobowego statku, nazwanego PAV, o maksymalnej masie startowej 1,6 t. Będzie on napędzany silnikiem o mocy 350 KM, który zapewnia prędkość obliczeniową 370 km/h i zasięg 2400 km przy prędkości ekonomicznej.

Tak ma wyglądać 4-osobowy PAV. Do tej pory przedstawiono makietę, pozbawioną jednak wirnika oraz skrzydeł. Wirnikowiec ma być podstawą do opracowania - wspólnie z AAI - wojskowego bsl pionowego startu i lądowania, zapewniającego jednak osiąganie prędkości poziomej samolotów turbośmigłowych / Rysunek: Carter

Mimo, że PAV przeznaczony jest na rynek cywilny, prace badawcze finansowane są w dużej mierze przez Pentagon, zainteresowany uzyskaniem technologii bezzałogowych statków latających.

Z tego powodu trwają równolegle prace nad stworzeniem bezzałogowej, wojskowej wersji PAV, wyposażonej w silnik turbinowy o mocy 1200 KM, zdolnej do 24-godzinnych lotów patrolowych z prędkością przelotową rzędu 465 km/h. Podpisane wczoraj porozumienie licencyjne z AAI powoduje, że projekt zyska większe szanse realizacji. AAI jest bowiem producentem m.in. bsl RQ-7 Shadow oraz innych bezzałogowców tej rodziny, jak również uniwersalnych, naziemnych stacji kontroli.

Porozumienie licencyjne z Carterem da spółce należącej do Textrona możliwość wzbogacenia oferty o całą, projektowana rodzinę zmodernizowanych wiatrakowców.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.