Wiadomości
Wczoraj, 10 września 2025, na terenie 12. Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych im. gen. bryg. pil. Jerzego Piłata w Mirosławcu, odbyło się symboliczne pożegnanie samolotów myśliwsko-bombowych Su-22, po 41 latach służby w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

W jego ramach trójka Su-22UM3K wykonała przelot nad wszystkimi garnizonami, gdzie eksploatowano ten typ Su-22 w minionych latach. Po starcie z Mirosławca samoloty skierowały się nad Powidz, a następnie Piłę i Świdwin, by ostatecznie wylądować w 12. BBSP.
Był to symboliczny sposób podziękowania wszystkim tym, którzy przez minione lata pilotowali, obsługiwali oraz zabezpieczali operacje lotnicze w jednostkach polskiego lotnictwa wojskowego użytkujących Su-22.
Jak opowiadał po locie gen. bryg. pil. Maciej Trelka, b. d-ca 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego: To nie jest komfortowe uczucie, brać udział w takim [pożegnaniu]. (…) Leciało nas trzech pilotów z jednej promocji w tym locie, (…) w 1994 wszyscy trzej zaczynaliśmy w Pile. Dzisiaj w sposób symboliczny nasze życie zawodowe się kończy.
– Przeżyłem z tym samolotem kawał życia i wiąże się z nim dużo pozytywnych wspomnień.(…) Z tym samolotem wstępowałem do NATO. (…) Jak dzisiaj robiliśmy przelot nad poligonem w Nadarzycach, tak mi się wyrwało mimochodem, że żegna się z Nadarzycami wół roboczy tego poligonu, który dostarczał dziesiątki, setki, nawet tysiące ton uzbrojenia na ten poligon – dodał gen. Trelka.
Na przełomie lat 1980. i 1990. Polska zakupiła 90 jednomiejscowych Su-22M4 i 20 szkolno-bojowych Su-22UM3K. Ich użytkownikami były 6. pułk lotnictwa myśliwsko-bombowego z Piły, 40. plmb ze Świdwina, 8. plmb z Mirosławca i 7. pułk lotnictwa bombowo-rozpoznawczego z Powidza.
Na przełomie wieków Su-22 stopniowo wycofywano z eksploatacji. W 2005 Siły Powietrzne miały 48 samolotów tego typu, a w 2012 – 32. W 2014 podjęto decyzję o kontynuowaniu użytkowania Su-22 przez kolejne 10 lat i przeprowadzeniu niezbędnych modyfikacji i przeglądów.
Pierwsze zmodernizowane Su-22 przekazano Siłom Powietrznym jesienią 2015. Ostatnim użytkownikiem tego typu była 21. Baza Lotnictwa Taktycznego ze Świdwina.